بررسی چالشهای شغلی آموزشگران مدیریت پسماند شهرداری تهران
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمجتبی خانجانی 1 , فرزام بابایی سمیرمی 2 , ابراهیم طلایی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت محیط زیست، گرایش آموزش محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
2 - استادیار گروه تخصصی مدیریت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران *(مسوول مکاتبات)
3 - دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید مدرس، تهران؛ ایران.
کلید واژه: مدیریت پسماند, آموزشگران, رشد حرفهای, سازمان,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: سازمان مدیریت پسماند همواره به دنبال آموزش شهروندان بهمنظور ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ است و به همین منظور با تدوین برنامههای آموزشی مدون، نسبت به آموزش مدیریت پسماند در بین عموم شهروندان اقدام مینماید. این مهم از طریق آموزشگران مدیریت پسماند شهرداری صورت میگیرد. لیکن سؤالی که در این تحقیق مطرح است، این است که آموزشگران سازمان مدیریت پسماند شهرداری در انجام وظایف محوله خویش با چه چالشهایی روبرو هستند. چراکه معظلات و چالشهای شغلی بهعنوان عواملبازدارنده در اثربخشی آموزشها قلمداد میشوند. روش بررسی: این تحقیق بر پایه پرسش نامه آکفیلت و کوت صورت گرفته است که در آن 172 آموزش گر شاغل در سازمان مدیریت پسماند شهرداری، پاسخهای خود را به 5 سؤال مطروحه در طیف لیکرت ارایه نمودند. یافته ها: بررسی چالشهای شغلی نشان داد که سازمان محل اشتغال، فرصتهای لازم و کافی برای یادگیری و رشد حرفهای فراهم نکرده است و درعینحال 59 درصد آموزشگران اعتقاد داشتهاند که سازمان، زمینه لازم برای ترغیب به یادگیری و رشد شغلی بیش تر را فراهم نمیکند. لیکن، آموزشگران در سطوح سنی 20-25 و بیش از 35 سال بیش از سایرین به دنبال فرصتهایی برای رشد حرفهای هستند، و با افزایش سابقه خدمت، افراد رغبت کمتری برای استفاده از فرصتهای رشد حرفهای دارند. بحث و نتیجه گیری: نتیجه تحقیق نشان داد که تأثیر عوامل سازمانی پیشرفت، بیش از عوامل فردی است. یعنی افراد معتقد هستند که بیش از آنکه خود برای پیشرفت و رشد حرفه ای تلاش کنند، سازمان باید این امکان را برای آنان فراهم نماید. ضریب رگرسیون محاسبهشده برای سنجههای رشد حرفهای نشان داد که بخشهای مختلفی بر فرآیند رشد حرفهای اثرگذار هستند.
Background and Objective: Waste Management Organization (WMO) has always sought to educate and promote citizens in waste separation from the source. WMO, by developing the training programs, seeks to teach the concept of waste management operations to public citizens. This can be done through the municipal waste management educators. However, the question that should be addressed in this study is that: what challenges the municipal waste management educators are faced with in carrying out their duties, knowing that the problems and challenges of a career in teaching are usually considered as barriers. Method: This study was carried out based on the questionnaires of Akphilet and Kout, in which 172 educators, working in municipal WMO, responded 5 questions on the Likert scale. Findings: Occupational challenges check reveals that the place of employment has not provided the necessary opportunities for learning and professional development. Yet, 59% of the educators believed that the organization needed to encourage learning and did not provide the basis for more professional development. However, the teachers of 20-25 and over 35 years old are seeking professional development opportunities more than others, and people become less willing to use their professional growth opportunities with the increase of their experience. Discussion and Conclusion: The results showed that the influence of organizational factors of progress is more than individual factors. The people believe that the organization have to provide the basis for development and professional growth rather than attempting to make development and professional growth by themselves. The regression coefficient calculated for professional development measures showed that different parts affect the process of professional development.
- Omrani, Gh. 1998. Waste incinerators, materials recycling and methods for collecting and disposing toxic and dangerous substances, Volume 2, Islamic Azad University Press, Tehran, Iran
- Abdi, M. 2005. Urban Waste Recycling, Tehran University Press, Tehran. Iran
- Abtahi, M., Saeedi R., Nasrollah Boroojerdi M., Fakhraeefar A., Bayat A., Mokari S., Aliasgari, F., Ankoti A., Alizadeh M. 2015. Public awareness, education and participation in solid waste management in Tehran, Journal of Health in the Field, Vol.3, No.2, 7-16
- Botelho A. 2012. The impact of education and training on compliance behavior and waste generation in European private healthcare facilities. Journal of Environmental Management; 98:5–10.
- Hadipour, M., Shokouri R. 2004. Evaluation of environmental awareness and optimal methods of environmental education in housewives and female primary school teachers in Arak, Proceedings of the First National Conference on Environmental Education, Volume I, Publications of the Environmental Protection Agency, Tehran
- Navabakhsh M., Naeemi M. 2011. Explaining Effective Social Factors on Involving Citizens' Participation in the Separation and Collection of Household Waste (Case Study of District 13 of Tehran Municipality), Urban Sociological Studies (Urban Studies), Volume 1 , Issue 1, 19-59
- Jackson, S.E., Joshi, A., 2004. Diversity in social context: A multiattribute, multilevel analysis of team diversity and sales performance. Journal of Organizational Behavior, 25(6), 675-702.
- Mirzaei, J. 2011. Research, Research, and Research Writing "Sociology Publishers, First Edition,328
- Barbara, M. 2011. Application and analysis of structural equation model in human sciences using AMOS software, Research Deputy of Islamic Azad University of Shoushtar Branch, 558
- Tai J, Zhang W, Che Y, Feng D. 2011, Municipal solid waste source. separated collection in China: A comparative analysis. Waste Management; 31:1673–82.
_||_
- Omrani, Gh. 1998. Waste incinerators, materials recycling and methods for collecting and disposing toxic and dangerous substances, Volume 2, Islamic Azad University Press, Tehran, Iran
- Abdi, M. 2005. Urban Waste Recycling, Tehran University Press, Tehran. Iran
- Abtahi, M., Saeedi R., Nasrollah Boroojerdi M., Fakhraeefar A., Bayat A., Mokari S., Aliasgari, F., Ankoti A., Alizadeh M. 2015. Public awareness, education and participation in solid waste management in Tehran, Journal of Health in the Field, Vol.3, No.2, 7-16
- Botelho A. 2012. The impact of education and training on compliance behavior and waste generation in European private healthcare facilities. Journal of Environmental Management; 98:5–10.
- Hadipour, M., Shokouri R. 2004. Evaluation of environmental awareness and optimal methods of environmental education in housewives and female primary school teachers in Arak, Proceedings of the First National Conference on Environmental Education, Volume I, Publications of the Environmental Protection Agency, Tehran
- Navabakhsh M., Naeemi M. 2011. Explaining Effective Social Factors on Involving Citizens' Participation in the Separation and Collection of Household Waste (Case Study of District 13 of Tehran Municipality), Urban Sociological Studies (Urban Studies), Volume 1 , Issue 1, 19-59
- Jackson, S.E., Joshi, A., 2004. Diversity in social context: A multiattribute, multilevel analysis of team diversity and sales performance. Journal of Organizational Behavior, 25(6), 675-702.
- Mirzaei, J. 2011. Research, Research, and Research Writing "Sociology Publishers, First Edition,328
- Barbara, M. 2011. Application and analysis of structural equation model in human sciences using AMOS software, Research Deputy of Islamic Azad University of Shoushtar Branch, 558
- Tai J, Zhang W, Che Y, Feng D. 2011, Municipal solid waste source. separated collection in China: A comparative analysis. Waste Management; 31:1673–82.