سنجش میزان آلاینده های خروجی از اگزوز خودروهای پژو206، سمند معمولی و سمند تاکسی در شهر مشهد
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستراضیه یوسفی گل بته 1 , فائزه رمضانی مقدم صحرائی 2 , میترا محمّدی 3 , شهاب هوشمند 4 , ماندانا محمّدی 5
1 - کارشناس آلودگی محیط زیست، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران.
2 - کارشناس آلودگی محیط زیست، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران.
3 - *- (مسوول مکاتبات): استادیار و مدیرگروه محیط زیست، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران.
4 - مدیر فنی، مراکز معاینه فنی خودروهای سبک طرقبه و بهمن، مشهد، ایران.
5 - دانشجوی دکتری آمار، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
کلید واژه: آلاینده های خروجی از اگزوز, سمند, پژو 206, مرکز معاینه فنی خودرو,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: کنترل گازهای خروجی خودروها با توجه به نرخ بالای تولید خودرو در ایران و انتشار گازهای سمی توسط آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مطالعه، میزان آلاینده های خروجی (مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته) از اگزوز خودروهای پژو206، سمند معمولی و سمند تاکسی در شهر مشهد در فاصله سال های ساخت 1387-1383 مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: داده های اولیه از مراکز معاینه فنی خودرو گردآوری شده و توسط نرم افزار Excel و آزمون چند دامنه ای دانکن در سطح اطمینان 5 درصد (05/0<P)، مورد آنالیز آماری و مقایسه میانگین قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که خودروهای سمند معمولی و تاکسی در مقایسه با پژو 206، به طور معنی داری آلاینده های هیدروکربن و مونوکسیدکربن بیش تری تولید می کنند درحالی که پژو 206، میزان بیش تری از دی اکسید کربن را ایجاد می نماید. این امر می تواند به علت متفاوت بودن سازوکار احتراق سوخت (کامل یا ناقص) در این خودروها باشد. همچنین سیر نزولی در روند تولید آلاینده های هیدروکربن و مونوکسیدکربن برخلاف دی اکسید کربن،در فاصله سال های ساخت 1387-1383 توسط پژو206 مشاهده گردید. هرچند میزان تولید تمامی آلاینده های یادشده توسط خودروهای سمندمعمولی و تاکسی کاهش یافت. نتیجه گیری: لذا پژو 206 خودرو مناسب تری از لحاظ استانداردهای زیست محیطی در مقایسه با خودروهای سمند معمولی و تاکسی می باشد. همچنین سمند تاکسی در رقابت با سمند معمولی آلاینده بیش تری تولید می کند. امید است با بررسی منظم عملکرد خودروهای داخلی، بهبود کیفیت آن ها و تولید خودروهای سبز بتوانیم غبار خاکستری آسمان را بزداییم.
Background and Objective: The control of gaseous emissions of vehicles is very important issue due to high rates of car production in Iran and their toxic emissions. In this study, in order to introduce a superior car compatible with environmental standards, the emissions of hydrocarbons, carbon monoxide and carbon dioxide by Peugeot 206, Samand and EL Samand during 2004-2008 were examined. Method:Preliminary data was collected from Vehicle Inspection Centers and statistical analysis of the experimental data. Moreover, the mean data comparison was carried out using Excel software and Duncan’s Multiple Range Test at a 5% (p < 0.05) alpha level. Results: The results showed that Samand and EL Samand significantly produce more hydrocarbon and carbon monoxide pollutants compared to Peugeot 206, while Peugeot 206 provides a greater amount of carbon dioxide. This could be attributed to the different mechanisms of combustion (complete or incomplete) in the vehicles. Moreover, the downward trend in emissions of hydrocarbons and carbon monoxide was observed during 2004-2008 by Peugeot 206 unlike carbon dioxide. Although, the amount of pollutants produced by Samand and EL Samand was declined. Conclusion: Therefore, Peugeot 206 is more appropriate vehicle in terms of environmental standards as compared to Samand and EL Samand cars. Furthermore, Samand in competition with EL Samand produces more pollutants. It is hoped that by systematic survey of the vehicles performance and improvement their quality the gray dust can be wipe out from sky.
1- الاهی، رضوان. 1391. آلاینده های عمده هوا، منابع و اثرات بهداشتی آن ها بر سلامت انسان، اولین همایش ملی حفاظت و برنامه ریزی محیط زیست، همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، شرکت هم اندیشان محیط زیست فردا، 7 صفحه.
2- مطیع الحق، مبینا. 1387. برآورد میزان انتشار آلودگی هوا از خروجی های سالن رنگ یک شرکت خودروسازی با به کارگیری مدل نرم افزاری ISC3، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،14 صفحه.
3- فطرس، محمد حسن و ابوذر، فتحی. 1390. شهرنشینی و آلودگی هوا درایران، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، 16 صفحه.
4- Krzyanowski, M. WHO air quality guide lines for Europe. J. toxicol. Environ. Health ,A,2008, vol,71, no, l, pp, 47-50.
5- گودرزی، کوروش و محمد، ذاکری. 1390. شبیه سازی توزیع آلودگی ناشی از خودروها در خیابان های شهری، مجله مهندسی مکانیک. شماره 77. 9صفحه.
6- قبادی، فرناز. زهره، حسامی. محمد، سهرابی نیا و فرید، عمید. 1385. نظر سنجی از شهروندان تهرانی در مورد محور پنجم طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران )معاینه فنی خودرو(، ششمین همایش ملی دو سالانه انجمن متخصصان محیط زیست ایران، تهران، انجمن متخصصان محیط زیست ایران، 25 صفحه.
7- 1385. کتاب خودروهای انژکتوری، سازمان آموزش و خدمات پس از فروش مهاد صنعت، انتشارات مهاد صنعت، چاپ دوم. تهران.
8- WHO. WHOs global air-guality gudelins. lancet,2006,vol, 368, no, 9544,p,1302.
9- Holdsworth, j & singleton, D.j 1977.environmental traffic capacity of roads. Fifth A.T.R.F forum papers , sydeny. Pp,219-238.
10- Prashant Kumar, Paul Fennell, Rex Britter;Effect of wind direction and speed on thedispersion of nucleation and accumulationmode particles in an urban street canyon, Science of the total Environment 402.2008, pp. 82 – 94
11- غیات الدین، منصور. 1380. آلودگیهای ترافیک و اثرات آن بر سلامت جامعه، دومین کنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک، تهران 15 صفحه.
12- جغتایی، فرناز و حسن، مردانی. 1384. بررسی اثرات آلاینده های مختلف هوا بر سلامت، همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت، 1و 2 اسفند، موسسه مطالعاتی زیست محیط پاک تهران.
13- Efisio Solazzo, Sotiris Vardoulakis, XiaomingCai; "Evaluation of traffic-producingturbulence schemes within Operational StreetPollution Models using roadsidemeasurements"; Atmospheric Environment 41.2007, pp. 5357–5370.
14- EMEP/EEA emission inventory guide book 2009. Available at http:// lat.eng.auth.gr.
15- Frey. H.C, Rouphail, M, Zhai, H. Regional on-Road vehicle running emission modeling and evaluation for conventional and alternative vehicle technologies, enviran. SCi. Technol, 43, 2009, pp 8449-8455.
16- U.S environmental protection agency users guide to mobile 6.1 and mobile 6.2, mobile source emission factor model .report EPA 420-R-03-010, EPA, 2003.
17- مظفری، غلام علی. محمد، زارع اشکذی و الیاس، مودت.1390. تحلیلی بر انتشار آلاینده های هوا ناشی از وسایل نقلیه موتوری در شهر یزد. پنجمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. تهران. 13صفحه.
18- سارایی، علی طاهر. نبی الله، منصوری. قدرت، جعفری. فرزاد، صیدی و محمد، رضایی پور. 1390. تعیین فاکتورهای انتشار در خودرو پژو 405. پنجمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. تهران. 8صفحه.
19- درگاهی، عبدالله. حافظ، گلستانی فر و سعید، علوی. 1392. بررسی میزان آلاینده های خروجی از اگزوز اتومبیل های شهر کرمانشاه و تاثیر آن بر سلامت انسان. دومین کنفرانس ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر. 11صفحه.
20- عبدلی، محمد علی و محسن میرمحمدی. 1384. مقایسه اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و توسعه معاینه فنی خودروها در صرفه جویی انرژی و کاهش آلودگی هوای شهر تهران، اولین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت، تهران، موسسه مطالعاتی زیست محیط پاک، 8 صفحه.
21- حسامی، زهره و مریم، آویشن. 1385. چالش های توسعه پایدار در مبحث آلودگی هوای شهر تهران با تاکید بر بخش حمل و نقل، دومین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت، تهران، موسسه مطالعاتی زیست محیط پاک، 15 صفحه.
22- رضازاده، سیاوش. 1387. بررسی وضعیت انتشار گازهای آلاینده هوا درخودروهای بنزینی شهر قزوین، دومین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست، 7 صفحه.
23- دفتر حقوقی و امور مجلس، مجموعه قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، 1379، 466.
24- روحی، امین. کامران، رحیمی و پوریا، زنگانه رنجبر. 1391. بررسی چگونگی تأثیرگذاری مشخصات فنی خودروهای سواری بر مهم ترین آلاینده های موجود در هوای شهر تهران، دوازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، 18 صفحه.
25- زمردی صوفیانی، طاهره. افشین، پاک و تورج، محمدی. 1385. طراحی مبدل کاتالیزوری به منظورکاهش آلودگی و مصرف سوخت درخودروهای بنزین سوز، اولین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست، 11 صفحه.
26- بی نام. 1383. دستورالعمل ماده 3 آیین نامه اجرایی.
27- مرزبان راد، جواد و حمید، امراللهی بیوکی. 1390. فناوری های نوین برای کاش وزن خودرو به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از ترافیک. فصلنامه علمی ترویجی. شماره 15، صفحات 117 تا 130.
28- گرشاسبی، سیامک. 1383. کتاب آشنایی و عیب یابی الکترونیک پژو پارس، 405، آر دی و سیستم انزکتوری پیکان و سمند.، تهران، انتشارات کوهسار.
29- شهابی، مسعود. 1387. کتاب موتورهای بنزینی و انزکتوری. انتشارات ضریح آفتاب.
30- 1382. کتاب پژو پارس. راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم کنترل آلودگی. مدیریت سازمان فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو، تهران .انتشارات قاصد.
31- پژو 206، معرفی و عیب یابی سیستم سوخت رسانی و جرقه، راهنمای تعمیرات. سازمان فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو.
32- پژو 206، راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور tu5-jp4، شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکیایران خودرو و سهامی خاص، ایساکو.
33- پژو 206، راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور tu3 jp.k، شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکیایران خودرو و سهامی خاص، ایساکو.