بررسی کارآیی سطوح پخش کننده شیار دار در افزایش بازده آکوستیکی مانع های موازی T شکل
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیست
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این مقاله نتایج تحقیق انجام گرفته در مورد عملکرد آکوستیکی مانع های موازی ساده با سطوح و لبه های پخش کننده شیاردار را ارایه می نماید. در این تحقیق روش شبیه سازی عددی سطحی به منظور پیش بینی افت صدا در مانع ها به کار گرفته شده است. میزان افت صدا در مراکز باندهای 3/1 اکتاو باند در محل گیرنده های مختلف در فواصل بیست تا صد متر از سطح زمین تا ارتفاع 5/7 متر در مانع های پخش کننده دار برآورد و با نتایج مانع های موازی معادل با پوشش های جاذب وهمچنین سخت مقایسه گردید. یکی از موانع در ساختار مانع های موازی همواره به شکل T انتخاب شده است. در این تحقیق همچنین میزان افت کلی صدا در شبکه وزنــی A برای گیرنده های مختلف در مانع های موازی طراحی شده محاسبه گردید. استفاده از سطوح پخش کننده شیار دار روی لبه های سطوح و سطوح جانبی همه انواع مدل های مانع های موازی ساده طراحی شده در این تحقیق باعث افزایش عملکرد مانع های معادل با سطوح سخت گردید. همچنین مشخص گردید با کاهش فرکانس طراحی سطوح پخش کننده می توان عملکرد کلی مانع های موازی پخش کننده دار را افزایش داد. موثرترین مدل مانع های موازی ساده طراحی شده در این تحقیق برای صدای ترافیک ، مانع موازی پخش کننده دار با فرکانس طراحی 400 هرتز می باشد. روی هم رفته، عملکرد افزایشی موانع موازی پخش کننده دار در مقایسه با مانع موازی معادل سخت آن ها 8/5 دسی بل پیش بینی شده است. هرچند کاهش عرض سطوح پخش کننده مورد استفاده در موانع موازی به کار گرفته شده ، ضریب جذب سطوح را بهبود بخشیده است، اما این افزایش ضریب جذب، تاثیرشیارها را در کارآیی آکوستیکی مانع پخش کننده دار کاهش داده و روی هم رفته ، افت صدای مانع ها را در شبکه وزنی A کاهش می دهد.
The paper presents the results of an investigation on the acoustic performance of vertical profile parallel barriers with quadratic residue diffuser tops and faces. A 2D boundary element method (BEM) was used to predict the barrier insertion loss. The results of rigid and with absorptive coverage were also calculated for comparisons. Using QRD on the top surface and faces of all vertical profile parallel barrier models presented here is found to improve the efficiency of barriers compared with fully absorptive equivalent parallel barrier at the examined receiver positions. It is found that reducing the design frequency of QRD shifts the performance improvement towards lower frequency, and therefore the most efficient model for vertical profile parallel traffic noise barrier is a setup treated with QRDs tuned to around 400 Hz. The overall performance improvement by the above diffusive barrier is predicted to be 5.8 dB (A) compared to its rigid equivalent barrier. It is also found that if increase in absorption coefficient of QRD by well reduction destroys the effect of wells in resonance; it will also have negative effect on the performance of parallel QRD barrier and will reduce the overall A-weighted insertion loss of the reactive barriers.