ارزیابی میزان آلاینده های گازی و ذرات معلق هوا در پایانه های درون شهری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
محورهای موضوعی : آلودگی هوا
عظیمه یکپایی نجف آبادی
1
(دانشجوی مهندسی محیط زیست، گرایش آلودگی هوا، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران)
سید علیرضا حاجی سید میرزا حسینی
2
(استادیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران*(مسوول مکاتبات).)
علی محمدی
3
(استادیار گروه مدیریت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران.)
کلید واژه: پایانه های اتوبوس, آلودگی هوا, تهران, گازها, ذرات معلق,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف : پایانه های اتوبوس نقش کلیدی در سامانه حمل و نقل عمومی کلان شهرها دارد. کیفیت هوا و آلاینده های موجود در محیط پایانه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا روزانه افراد زیادی در این محل توقف و تردد کرده و هوای آن را تنفس می کنند، لذا بررسی، شناسایی و تعیین میزان آلاینده های تولید شده در هوای این اماکن گامی اساسی در مدیریت و کنترل آلودگی هوای آن می باشد.این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده و هدف آن سنجش و تعیین میزان غلظت ذرات معلق PM10 ،PM2.5 ، PM1 و گازهایNO2 ، SO2 ، CO، HC در هوای آزاد شش پایانه مهم و پر ترافیک کلان شهر تهران می باشد.روش بررسی : از دستگاه پرتابل Met One برای سنجش ذرات معلق و دستگاه Aeroqual برای سنجش گازها در مدت یک سال از پاییز 94 لغایت تابستان 95 استفاده شد ، نمونه ها با استفاده از نرم افزار SPSS ،EXEL تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتیجه این تحقیق نشان داد، بیش ترین میزان غلظت ذرات معلق PM1با میانگین 20/1 میکرو گرم بر مترمکعب، PM2/5با میانگین 72/6 میکروگرم بر مترمکعب ،PM10 با میانگین 23/100 میکروگرم بر متر مکعب، میزان غلظت گاز CO با میانگینغلظت ppm 95/6 ، NO2 با میانگین غلظت ppm 05/0 ، SO2 با میانگین ppm 05/0 ، HC ، با میانگین ppm 56/2 در فصل زمستان وجود دارد.بحث و نتیجه گیری : از دلایل افزایش آلاینده ها می توان به پایین بودن دما، عدم وزش باد، وارونگی هوا، موقعیت نامناسب قرار گیری پایانه ، منابع آلاینده اطراف و نوع سوخت و تکنولوژی به کار رفته در اتوبوس ها اشاره کرد. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان در تدوین راه کارهای مدیریتی مناسب جهت کنترل و کاهش آلاینده های هوا با هدف بهبود سیستم در این اماکن بهره گرفت.
Background and Objective: This is a cross-sectional descriptive study with the aim of Measure and determine the concentration of suspended particles: PM10 PM1; PM2.5; And NO2 gases; SO2; CO; HC in open air six important passenger terminals and traffic jams in the metropolis of Tehran.Method: Using portable device MET ONE to measure suspended particles and the portable device Aeroqual to measure gases in the course of one year, from autumn 94 to summer 95. Samples were analyzed using software SPSS; EXEL.Findings: The results of this study showed that the highest concentration of suspended particles was PM1 with an average of 1.20 micrograms per cubic meter; PM2.5 with average of 6.72 micrograms per cubic meter; PM10 with an average of 100.23 micrograms per cubic meter; CO concentration with a mean concentration of 6.95 ppm, NO2 with a mean concentration of 0.05 ppm, SO2 with an average of 0.05 ppm HC, with an average of 2.56 ppm in winter.Discussion and Conclusion: The reasons for the increase in pollutants include: low temperature, no wind blowing, air reversal, terminal location, surrounding pollutants and type of fuel and technology used on buses. Using the results of this research, we can devise appropriate methods for controlling and reducing air pollutants with the aim of improving the system in these sites.
_||_