نگاهی تحلیلی به ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس و اهمال کاری تحصیلی: مطالعه تطبیقی دورههای آموزش سنتی و مجازی دانشگاه تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشاحمد رستگار 1 , حسین زارع 2 , محمدرضا سرمدی 3 , فریده السادات حسینی 4
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2 - استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
4 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه خلیج فارس
کلید واژه: ساختار کلاس, اهمال کاری تحصیلی, حمایت از خودمختار, تکالیف انگیزی, ارزشیابی تبحری,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف مقایسه ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس و اهمال کاری تحصیلی در میان دانشجویان دورههای آموزش سنتی و مجازی دانشگاه تهران انجام شد. برای این منظور580 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد (488 نفر دانشچوی دوره سنتی و 132 نفر دانشجوی دوره مجازی) با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای ادراک از ساختار کلاس (Blackburn, 1998)، و اهمال کاری تحصیلی (Solomon & Rothblum, 1984)، پاسخ دادند. جهت اطمینان از پایایی خرده مقیاسها از ضریب آلفای کرونباخ و تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج بهطور کلی نشان داد که بین دانشجویان دورههای مجازی و سنتی در بعد ادراک از خودمختاری در یادگیری و ادراک از تکالیف انگیزشی تفاوت معنیداری وجود دارد. در حالی که در زمینه ادراک دانشجویان از ارزشیابی تبحری بین دو گروه تفاوتی وجود نداشت. در زمینه اهمالکاری تحصیلی نیز نتایج حاکی از تفاوت بین دانشجویان دورههای مجازی و سنتی میباشد.
The present study was conducted to compare perceived classroom structure and academic procrastination of traditional and virtual education students of University of Tehran. To this end, 580 graduate students from University of Tehran (488 traditional & 132 virtual) were selected through stratified sampling method and were administered a self-reporting questionnaire of perceived classroom structure (Blackburn, 1998) and academic procrastination subscales (Solomon & Rothblum, 1984). To ensure the reliability of the subscales, Cronbach’s Alpha and to establish the instrument’s construct validity, confirmatory factor analysis were used. The results revealed that there was a significant difference between traditional and virtual education students in terms of perceived authonomy in learning and perceived motivational tasks. However, there was no significant difference in students’ perceived mastery evaluation. The results also indicated that there was a significant difference between the two groups in terms of academic procrastination.