ارتباط مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
محمد صالحی
1
(استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
ترانه عنایتی
2
(استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, مهارت, راهبردهای مطالعه و یادگیری, اشتیاق, خودنظمدهی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران انجام شده است. این پژوهش به روش همبستگی انجام شد و جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بودند. حجم نمونه بر اساس حجم جامعه 386 نفر برآورد شد که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با استفاده از پرسشنامه ی استاندارد شده ی استراتژیهای مطالعه و یادگیری (LASSI) اندازهگیری شد. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رابطه ی سه مؤلفه ی اصلی مهارت، اشتیاق و خودنظمدهی با پیشرفت تحصیلی (معدل کل ترم دانشجویان) مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که هر سه مؤلفه ی اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه ای معنیدار داشتند، مقایسه ی مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوتی معنیدار را نشان داد و همچنین نیمرخ استراتژیهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکایی تفاوتهای شایان توجهی داشت.
This research was conducted to study the relationship between learning and study strategies and academic achievement of Mazandaran Islamic Azad University students. The sample of the this correlational study included 386 university students selected using stratified sampling method out of all students of Mazandaran Islamic Azad University. The main components of learning and study strategies were measured through the standard learning and study strategies inventory (LASSI). Through Pearson correlation, the relationship between three main components of learning and study strategies, namely, skill, will and self-regulating and academic achievement (grade point average) was investigated. The findings revealed that there was a statistically significant relationship between all three components of learning and study strategies and students' academic achievement. It was also shown that there was a significant difference between male and female students in terms of the three components of learning and study strategies. Further, there were considerable differences between learning and study strategies profile of Mazandaran Islamic Azad University students and that of American students.