رابطه هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری اعضای هیات علمی
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
مرضیه حیدری
1
,
صدیقه محمدجانی
2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی ، آباده، ایران
2 - دانشجوی دوره دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، واحد خوراسگان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران
تاریخ دریافت : 1394/09/30
تاریخ پذیرش : 1394/09/30
تاریخ انتشار : 1394/09/01
کلید واژه:
سرمایه اجتماعی,
دانشگاه آزاد اسلامی,
سرمایه فکری,
هوش فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده (48 نفر) در سال تحصیلی 1393-1392 بود که با روش نمونه گیری سرشماری کل 48 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. دادهها بوسیلهی پرسشنامهی هوش فرهنگی بر اساس نظریه ارلی و آنگ (2003) شامل 20 سوال که مولفههای فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری را مورد سنجش قرار داد، پرسشنامهی سرمایه فکری بر اساس نظریهی بنتیس و همکاران (2000) با 39 سوال که ابعاد انسانی، ساختاری و رابطهای را مورد سنجش قرار داد و پرسشنامهی سرمایه اجتماعی براساس نظریهی ناهاپیت و گوشال (1998) با 13سوال که ابعاد شناختی، ساختاری و رابطهای را مورد سنجش قرار داد، جمع آوری گردیده است. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تایید تعدادی از صاحب نظران علوم تربیتی و مدیریت قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. پایایی پرسشنامهی هوش فرهنگی 85/0، سرمایه اجتماعی 87/0، سرمایه فکری 88/0 بود. در این تحقیق، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد رابطهی معنی داری بین هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری و ابعاد آنها وجود ندارد. لیکن بین سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری (75/0= r) و ابعاد آن رابطهی معنی داری مشاهده گردید.
منابع و مأخذ:
Ang,S., VanDyne, L., & Koh, C. (2007). Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Adaptain and Task Performance. Management and organization review, 3.
Bontis, N. (2000). Managing Organizational Knowledge by Diagnosing Intellectual Capital: Framing and Advancing the State of the Field. International Journal of Technology Management, 18 (5/6), 433-462.
Early, P.C., & Ang, S. (2003). Cultural Intelligence: Individual Interaction across Culture. Stanford, ca. stanford business books.
Gardner, H. (1983). Frams of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
GhadamPour, E. Mehrdad. H.,and Jafari, H. A. (2011). The relationship between personality traits and cultural intelligence of Cultural Heritage personnel, Handicrafts and Tourism province in lurestan, Journal of Educational Psychology, Islamic Azad University, Tunekabun Branch, 2(1), 81-101. (In Persian)
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social Capital, Intellectual Capital and The Organizational Advantage. Academy of Management Review, 23 (2), 242-266.
Norma, P. M. (2005). Are Your Secrets Safe Knowledge Protection in strategic alliances. Business Horizons, 44(6), 51-60.
Petrovice,D. S. (2011). How Do Teachers Perceive Their Cultural Intelligence? Department of psychology, faculty of philosophy, university of Belgrade, Cika Ljubina 18-20, 11 000, Belgrade, Serbia.
Ang,S., & VanDyne, L. (2008). Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence.Group organization and management, 31(1), 100-123.
Bounfour, A. (2003). The Ic –d val approach. Journal of intellectual capital, 4(3), 396 - 412.
Deng,L., & Gibson, P. (2008).A qualitative evaluation on the role of cultural intelligence in cross-cultural leadership effectiveness. International journal of leadership studies. 3, 181-197.
Early,P. C., & Mosakowski, E. (2004).Cultural intelligence, Arvard business review.
Faraji,L., & Feali, J. (2010).Effects of social and cultural capital on the rate of women's participation in non-governmental organizations (NGOs). Journal of Welfare and Social Development Plan, (4), 168-198. (In Persian)
Fukuyama,F. (2000).The order.(Translated by gholamabbas tavassuli). Tehran: Iranian society.
Ghaneirad, MA. (2005). Interactions of Students and Teachers Characteristics on The Development Of Social Capital. Journal of Sociology, 7(1), (In Persian)
Gharibi,H., & Ghulizadeh, Z. (2011).The role of emotional intelligence in predicting social capital.Journal of New Ideas in Education, 1, 53-29.
Ghasemimadani, Sh. (2011). Investigate the relationship between cultural intelligence and decision-making styles among school administrators Qazvin (Master's thesis). Department of education, shahid rajai University. (In Persian)
GhelichLee,B., & Moshabbaki, A. (2006).The role of social capital in the creation of intellectual capital. Knowledge Management, 75, 147, (In Persian)
GhelichLee,B. Hajary, Z., & Rahmanpour, M. (2006). Designing measurement and reporting of intellectual capital. Journal of Management Landscape, 32, 131-150.
Givrian,H., & Dindarfarkush, F. (2011). Examining Social Capital and the Teachers Effectiveness, Journal of educational leadership and management, Islamic Azad university, Garmsar Branch, 5(3), 145-137.
Golmohammadnejad Bahrami, GH. & Mahdavi, M, (2011). Investigate the relationship between social capital and knowledge management in high school girls in Tabriz. Research in educational administration,2(4), 90-71. (In Persian)
Hadizadeh Moghaddam,A., & Husseini, AH. (2008). Relationship between cultural intelligence,team effectiveness. Shahid Behesh University, (In Persian)
Hamidi,F. Damavandi, M. E., & Dehnavi, E. (2012).Cultural intelligence and computer literacy of teachers whit their classroom management style. Journal of Information and Communication Technology in Education, 3(1), 2-5. (In Persian)
Haghshenas, A. A. (2008). Social Capital Role In Development. Journal of Tadbir. 188, 20-24.
Hosseini-Nasab, S. D., & Qaderi, Ria. (2011). Investigate the relationship between cultural intelligence with managers 'productivity in Shahed schools in West Azerbaijan. Journal of educational sciences,4(13), 44-27 (In Persian).
Imai, R. (2007). The Culturally Intelligent Negotiator: The Impact of CQ on Intercultural Negotiation Effectiveness. Thesis, university of Maryland.
Khavndkar,G. Khavndkar, E., & Mottaki, A. (2009).Intellectual capital (development management, assessment models). Publishing training center and industrial research of iran (In Persian).
Marquardt, M. J. (2002).Five Elements of Learning, executive excellence, information and management.179-196.
Nazem. F & Motallebi, A. (2011). Structural model of intellectual capital on organizational learning at shahid beheshti University, Journal of new approach in the educational management, 2(5), 50-29.
Nikomaram,H. Toloaiashlaghi, A., & Kavousi, B. (2008). Social capital, Tehran: Islamic Azad University, science and research branch. (In Persian)
Rahmani, M. Kavousi, I. (2008). Measurement And Comparison of Social Capital in The Public and Private Sectors, Islamic Azad University, research developments of science. (In Persian)
Templer,K. J., Tay, C., & Chandrasekar, A., (2006). Motivational Cultural Intelligence, realistic job preview realistic living conditions preview and cross-cultural adjustment. Group & Organization Management, 31, 154-171.
Thomas, D. C., & Inkson, K. (2005). Cultural intelligence: people skills for a global work palace, consulting to management, 16(1).
Van Driel,M. (2008). Cultural intelligence as an emergent organizational level, Florida institute of technology.
Wang,W. Y., & Chang, C. (2005). Intellectual Capital and Performance in Causal Models: Evidence from the Information Technology Industry in Taiwan. Journal of Intellectual Capital, 6(2), 222–236.
Yazdkhasti,G., Ghasemi, V., & Vahida, F. (2011). The Relationship between Cultural Contact and Cultural Intelligence, 4(2), 133-162. (In Persian)