ارزشیابی برنامهی درسی اجرا شدهی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری،با استفاده از مدل سه بعدی روبیتایل
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشاسماعیل کاظم پور 1 , خلیل غفاری 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز
کلید واژه: آموزش متوسطه, ارزشیابی, برنامه ی درسی اجرا شده, مطالعات اجتماعی, مدل روبیتایل,
چکیده مقاله :
پژوهش با هدف کلی ارزشیابی برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری با تاکید بر مدل روبیتایل انجام شده است. این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفت و جامعه ی آماری آن دربرگیرنده ی تمامی دبیران مرد و زن درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری در استان گیلان به تعداد 272 نفر بود. حجم نمونه ی پژوهش 165 نفر بوده که به روش تصادفی خوشه ای گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ی 29 گویه ای بوده است . در زمینه ی روایی پرسشنامه، تأکید پژوهشگران بیش تر بر روایی محتوایی بوده که قضاوت و تأیید متخصصین و همچنین مشورت با جمعی از دبیران این امر را ممکن نمود. پایایی پرسشنامه براساس آزمون آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید. جهت تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی که دربرگیرنده ی فراوانی، درصد و میانگین بود و همچنین از روش آمار استنباطی آزمون خی دو استفاده شد. نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری؛ 1- با هدف های نظام آموزشی متناسب است. 2- شرایط و امکانات متناسب را به میزان کمی در اختیار دانش آموزان گذارده است. 3- به میزان کمی به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد. 4- به موفقیت تحصیلی دانش آموزان توجه دارد. 5- به میزان کمی اثربخشی لازم را داشته و نیازمند فعالیت های جبرانی است.
This paper is a report of a study conducted to evaluate the implemented curriculum for the social studies lesson. This descriptive survey study drew on a sample of 165 teachers of social studies selected out of a sampling frame of 275 teachers in Gilan province using cluster sampling method. A use was made of a 28-item questionnaire developed by the current researchers whose content validity was assessed on the basis of specialists' and teachers' point of view. Further, its reliability was estimated to be 0.82 using Cronbach's Alpha. Statistical analysis of the data, descriptive and inferential (Chi square), pointed to the following findings: - The implemented curriculum for the social studies lesson was consistent with the educational system objectives. - It provided the required facilitates and conditions for students to a small extent. - It took into consideration the individual differences to a small extent. - It noted students' educational achievement. - And finally, it achieved a little effectiveness and needed remedial activities.