رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری مدیران مدارس متوسطه شهرستان گرگان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
معصومه باقرپور
1
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز،گروه علوم تربیتی)
حسن عبداله زاده
2
(مربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور)
کلید واژه: هوش معنوی, مدیریت, مقطع متوسطه, سبک رهبری,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری مدیران مدارس متوسطه شهرستان گرگان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مدیران دبیرستان ها (100نفر) بودند که در سال 1389 در شهرستان گرگان در مدارس متوسطه مشغول فعالیت بودند. نمونه شامل 100 نفر از افراد جامعه بود که با توجه به کم بودن تعداد جامعه کل آنها انتخاب شده اند. ابزار بکارگرفته شده در این پژوهش، پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه سبک رهبری باردنز و متزکانس بود. پیش از اجرای روایی و پایایی ابزارهای پژوهش بررسی و اعتبار ابزارها محرز شد. بمنظور بررسی پرسش های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون تی استیودنت استفاده شد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد: بین هوش معنوی و سبک رهبری رابطه مدار و ضابطه مدار رابطه ای وجود ندارد. بین هوش معنوی با سبک رهبری تلفیقی ( روحیه بالا و بهره وری بالا) رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. سبک رهبری تلفیقی در مدیران مرد بیش تر از مدیران زن است. تفاوتی در مدیران مرد و زن در متغیرهای سبک رهبری رابطه مدار، ضابطه مدار و هوش معنوی وجود ندارد
The aim of the present study was to examine the relationship between spiritual intelligence and style of leadership in secondary schools in the city of Gorgan. The method of study was descriptive and correlational. The population involved 100 high school administrators working in secondary schools in Gorgan in 2010. The instruments utilized to collect the data, were the questionnaires of King and spiritual intelligence and leadership style of Bardnz and Mtzkans. Pearson correlation coefficient, regression and student t-test was used to analyze the data. The results of the analysis indicated that, there was no relationship between spiritual intelligence and leadership style, relation–ordinate and leadership style task–ordinate. Furthermore, there was a positive relationship between leadership style combined with spiritual intelligence (high morale and high productivity). The findings of the study also demonstrated that the style of combined leadership was prevalent in male leaders rather than in female leaders. However, there was no difference in the variables of styles of leadership according to relation-oriented, task–ordinate and spiritual intelligence