بررسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از لحاظ سازمان یادگیرنده از دیدگاه اعضای هیأت علمی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
محمد جمالزاده
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز)
حسن رهگذر
2
(عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز)
فاطمه علوی
3
(کارشناس ارشد مدیریت آموزشی)
کلید واژه: سازمان یادگیرنده, دانشگاه آزاد اسلامیواحد شیراز, دیدگاه اساتید,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به منظور « بررسی دانشگاه آزاد اسلامیواحد شیراز از لحاظ سازمان یادگیرنده از دیدگاه اعضای هیأت علمیدر سال تحصیلی 90-89» انجام شده است.روش تحقیق توصیفی، پیمایشی میباشد جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمیدانشگاه آزاد اسلامیواحد شیراز که 271 نفر میباشند.بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 160 نفر از اعضای هیأت علمیدانشگاه آزاد شیراز انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد سنجش سازمان یادگیرنده میباشد که در این پرسشنامه پنج ویژگی از سازمان یادگیرنده مورد بررسی قرار گرفته است که شامل بعد رهبری، بعد منابع انسانی، بعد طرح سازمانی، بعد فرهنگ سازمانی و بعد مأموریت/ استراتژی میباشد.برای تعیین روایی و قضاوت و نظرخواهی اساتید و کارشناسان و متخصصان گذارده شد.پایایی این پرسشنامه به وسیله روش آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت.در تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (t تک متغیره) استفاده گردید.نتایج تحقیق حاکی از این است که دانشگاه آزاد اسلامیواحد شیراز به عنوان سازمان یادگیرنده به بُعد ویژگیهای رهبری با میانگین 5/3، بیشتر از سطح متوسط توجه دارد.از نظر بعد منابع انسانی با میانگین 06/3 در سطح متوسط توجه دارد و از نظر بعد طرح سازمانی با میانگین 85/2، کمتر از سطح متوسط توجه دارد.از نظر بعد فرهنگ سازمانی با میانگین 79/2، کمتر از سطح متوسط توجه دارد.از نظر بعد مأموریت/استراتژی با میانگین 76/2، کمتر از سطح متوسط توجه دارد.
This survey addressed Shiraz Islamic Azad University with regard to learning organization from the perspective of its faculty members in the academic year 2010-2011. The target population involved all the faculty members at Shiraz Azad University (N=271). With this end in view, 160 respondents were selected using random sampling. The instrument used was the standard Learning Organization Measurement questionnaire which taps five characteristics of learning organizations such as leadership, human resources, organizational design, organizational culture, and organizational mission/ strategy dimensions. The reliability of this questionnaire was calculated using Cronbach’s alpha and its validity was subjected to the judgment of professors and experts. A use was made of both descriptive (frequency & percentage) and inferential statistics (t-test). The results of the study indicated that Shiraz Islamic Azad University as a learning organization attended to dimensions of leadership characteristics (M=3.5) to an extent above the mean, human resources (M=3.06) around the mean, organizational design (M=2.85), and organizational culture (M=2.79), and strategy/ mission (M=2.76) below the mean. .