ارایه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش در مدارس مقطع متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیده مریم رخشانی 1 , علیرضا چناری 2 , صغری افکانه 3
1 - دانشجوی دوره دکتری تخصصی مدیریت آموزشی ،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: چابکی مدارس نشان دهندهی پاسخگویی آنها در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است . هدف از این پژوهش ارایه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش در مدارس مقطع متوسطه شهر تهران میباشد.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته(کیفی- کمی)است. در بخش کیفی رویکرد تحلیل مضمون به روش استقرایی بکار میرود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل 15نفر از اساتید عضو هیات علمیدانشگاه و در بخش کمی 381 نفر از مدیران، معاونان وکارشناسان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نمونه تعیین شد. روش نمونه گیری تصادفی خوشهای است. در این پژوهش، روش گردآوری داده ها در بخش کیفی ؛ مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه و در بخش کمی استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دربرگیرنده ابعاد چابکی سازمانی برمبنای یافتههای مرحله کیفی و اجرای پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش ادام و همکاران (2022) بود جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی برای تحلیل داده ها از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و نرم افزار maxqda استفاده شد و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل مصاحبه ها 4مقوله اصلی بعد راهبردی ،بعد مدیریتی،بعد فناورانه و بعد شایستگی منابع انسانیشناسایی شدند. و در بخش کمی برازش مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش را تایید نمود.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به شناسایی تأثیر مثبت مدیریت دانش بر چابکی سازمانی ، بهنظر میرسد میتوان با افزایش و تقویت مدیریت دانش، زمینه را برای بهبود چابکی سازمانی فراهم کرد.
Abstract
Introduction and purpose: The agility of schools shows their responsiveness when faced with internal and external changes. The purpose of this research is to present the organizational agility model of schools based on knowledge management in secondary schools in Tehran.
Research methodology: The research method is mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the theme analysis approach is used inductively. The participants in the qualitative section included 15 professors and in the quantitative section 381 managers, assistants and experts of the educational districts of Tehran were selected as samples. Random sampling method is cluster. In this research, the data collection method in the qualitative part; Library study and interviews and in the quantitative part using a questionnaire made by a researcher including the dimensions of organizational agility based on the findings of the qualitative stage and the implementation of the knowledge management questionnaire was the standard knowledge management questionnaire of Adam et al. (2022) for data analysis in the qualitative part for data analysis. Theme analysis was used with inductive approach and maxqda software, and descriptive and inferential statistical methods were used in a small part.
Findings: Based on the results obtained from the analysis of the interviews, 4 main categories of strategic dimension, managerial dimension, technological dimension and competence dimension of human resources were identified. And in the quantitative part, it confirmed the fit of the organizational agility model of schools based on knowledge management.
Discussion and conclusion: According to the identification of the positive effect of knowledge management on organizational agility, it seems possible to improve organizational agility by increasing and strengthening knowledge management.
_||_