رابطه تدریس اثربخش با سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای، تعهد حرفهای و نقش میانجی اجتماع یادگیری حرفهای در بین معلمان شهر کرمانشاه
فردین عبداللهی
1
(
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
)
مهدی محمدی
2
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدسنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
)
رفیق حسنی
3
(
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تدریس اثربخش با سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای، تعهد حرفهای و نقش میانجی اجتماع یادگیری حرفهای در بین معلمان شهر کرمانشاه انجام شد.
روششناسی پژوهش: این پژوهش در قالب روش آمیخته (کیفی- کمی) به انجام رسید. در بخش کیفی از روش تحلیل تماتیک و در بخش کمی از تحلیل عامل تأییدی، برازش مدل و تحلیل مسیر مبتنی بر معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در در بخش کیفی 15 تن از خبرگان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 8160 نفر و تعداد نمونه برابر با 367 نفر بدست آمد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای (Spss 27)، (Smart Pls 3)، (EXCEL) استفاده شده است.
یافته ها: نتایج بخش کیفی منجر به شناسایی 12 مضمون در قالب 4 مفهوم ویژگیهای فردی و علمی معلمان، مدیریت بهینه کلاس و محیط آموزشی، تدریس فعال و انگیزاننده و تدریس هدفمند شد. در بخش کمی، نتایج نشان داد که سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای و تعهد حرفهای بر تدریس اثربخش تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تأثیر متغیر میانجی (اجتماع یادگیری حرفهای) بر رابطه بین حمایت حرفهای و تدریس اثربخش معنادار بوده است.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج تدریس اثربخش تحت تأثیر متغیرهای سبک رهبری توزیع شده، حمایت حرفهای و تعهد حرفهای قرار دارد و در نتیجه توجه ویژه به این متغیرها باید در دستور کار مدیران و سیاستگزاران آموزش و پرورش قرار گیرد.
چکیده انگلیسی :
Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between effective teaching and distributed leadership style, professional support, professional commitment and the mediating role of professional learning community among teachers in Kermanshah.
Research methodology: This research was carried out in the form of a mixed method (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the thematic analysis method was used, and in the quantitative part, confirmatory factor analysis, model fitting, and path analysis based on structural equations were used. The statistical population in the qualitative section was 15 experts who were selected by purposeful and snowball sampling. The statistical population in the quantitative section includes secondary school teachers of Kermanshah city with a number of 8160 people and a sample size of 367 people. (Spss 27), (Smart Pls 3), and (EXCEL) software were used for data analysis.
Findings: The results of the qualitative part led to the identification of 12 themes in the form of 4 concepts of personal and academic characteristics of teachers, optimal classroom management and educational environment, active and motivating teaching and targeted teaching. In the quantitative part, the results showed that distributed leadership style, professional support and professional commitment have a positive and significant effect on effective teaching. Also, the effect of the mediator variable (professional learning community) on the relationship between professional support and effective teaching has been significant.
Conclusion: According to the results of effective teaching, it is influenced by the variables of distributed leadership style, professional support and professional commitment.