نقش رهبری هوشمند در تابآوری سازمانی با میانجیگری دانش آفرینی سازمانی (مطالعه موردی معلمان مقطع متوسطه دوم استان چهارمحال و بختیاری)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفخرالسادات نصیری 1 , نسرین حیدری 2 , سیروس قنبری 3
1 -
2 - دانشگاه بوعلی سنا همدان
3 - عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی،
کلید واژه: رهبری هوشمند, دانش آفرینی سازمانی, تابآوری سازمانی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش بررسی نقش رهبری هوشمند در تابآوری سازمانی با میانجیگری دانش آفرینی سازمانی از دیدگاه معلمان استان چهارمحال و بختیاری بود.
روش شناسی پژوهش: جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم استان چهارمحال و بختیاری، که تعداد آنان برابر با 2687 نفر بود. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بر مبنای فرمول کوکران در سطح آلفای 005/0 به تعداد 337 نفر تعیین شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری هوشمند براساس مدل سیدانمانلاکا (2008)، دانشآفرینی سازمانی بر اساس مدل نوناکاو تاکوچی (2006)، تابآوری سازمانی از پرایاگ و همکاران (2018) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامهها با تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مرتبه دوم بررسی شد، مقادیر پایایی پرسشنامهها بهترتیب رهبری هوشمند (95/0)، تابآوری سازمانی (93/0)، دانش آفرینی سازمانی (94/0) بود. جهت تحلیل دادهها از مدلیابی معادلاتساختاری از نرم افزار Amos23 و Spss v 21 استفاده شد.
یافتهها: نشان داد بین رهبری هوشمند و تابآوری سازمانی (48/0) رابطه مثبت و معنادار است. ضریب همبستگی بین رهبری هوشمند و دانشآفرینی سازمانی (43/0)که این رابطه مثبت و معنادار است. بین دانش آفرینی سازمانی و تاب آوری سازمانی( 75/0) در سطح 001/0 رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. رهبری هوشمند بر تابآوری سازمانی معلمان از طریق دانش آفرینی سازمانی با اثرکل و ضریب 39/0 در سطح 001/0 p= و با اثر غیر مستقیم و ضریب (32/0) در سطح 001/0 =p تاثیر دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان بین رهبری هوشمند و تابآوری سازمانی با میانجیگری دانشآفرینی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. لذا با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد زیر به مسئولین آموزش و پرورش ارائه میشود. مدیران، به واگذاری مسئولیت و توانمندسازی کارکنان بپردازند. زمینهای فراهم شود که معلمان در انتخاب و تعیین هدفها مشارکت کنند.
Abstract
Abstract
Introduction: The purpose of this study was to investigate the role of intelligent leadership on Organizational resilience mediated by organizational knowledge creation
research methodology: The study population was all secondary school teachers in in Chaharmahal and Bakhtiari province, from which a sample of 337 teachers was selected by proportional stratified random sampling method based on Cochran's formula. Quantitative research method is correlation studies and covariance based structural equation modeling approach. To collect data from organizational knowledge creation questionnaires Organizational resilience, and intelligent leadership were used. The reliability and validity of the questionnaires were evaluated by Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis. The reliability values of the questionnaires were intelligent leadership (0.95); organizational knowledge creation (0.94) and Organizational resilience (0.93) were reported. Structural equation modeling using Amos23 و Spss v 25 software was used to analyze the data.
Findings: The results showed that intelligent leadership and organizational knowledge creation have a positive effect Organizational resilience at the level of 0.05; intelligent leadership through organizational knowledge creation has a positive effect on teachers' organizational knowledge creation (0/42) at the level of 0.05.
Conclusion: Also intelligent leadership and organizational knowledge creation are able to explain 0/ 33 of the variance of Organizational resilience
_||_