الگویی برای آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی با رویکرد توسعه منطقه ای( مطالعه موردی: مناطق چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران
کلید واژه: آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی. توسعه منطقه ای,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی با رویکرد توسعه منطقه ای ( مطالعه موردی مناطق چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز) انجام گرفت.
روش شناسی پژوهش . این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، با رویکرد کیفی – کمی ( آمیخته ) انجام گرفته است.جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از افراد خبره در حوزه برنامه ریزی توسعه منطقه ای و برنامه ریزی آموزشی و در بخش کمی شامل تمامی مدیران و کارکنان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 1600 نفر بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی، روش هدفمند و در بخش کمی، روش تصادفی ساده بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع داده ها ، 15 نفر و در بخش کمی براساس جدول کرجسی و مورگان 310 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسش نامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسش نامه از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق قضاوت خبرگان به تایید رسید. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد.
یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از کد گذاری باز ، کد گذاری محوری و کدگذاری انتخابی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی ، تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بعد و13 مولفه و57 شاخص منجر شد. مدلی شش بعدی به منظور آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی با رویکرد توسعه منطقه ای ارائه شد و درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصد از نظر متخصصین مورد تایید قرار گرفت.
Introduction: The aim of this study was a model for the pathology of educational planning with a regional development approach (case study of four areas of education in shiraz).
research methodology: This research is applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it has been done with a qualitative-quantitative (mixed) approach. Participants in the qualitative section included 15 experts in the field of regional development planning and educational planning, and in the quantitative section included all managers and staff of the four education districts of shiraz, amounting to 1600 people. The sampling method in the qualitative part was the purposeful method and in the quantitative part was the simple random method. The sample size in the qualitative part according to the principle of data saturation was 15 people and in the quantitative part based on Krejcie and Morgan table was 310 people. Data collection tools were semi-structured interview in the qualitative part and researcher-made questionnaire based on the Likert five-point scale in the quantitative part. The face validity of the questionnaire was confirmed through experimental implementation and the content validity was confirmed through expert judgment. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.84.
Findings: . To analyze the data in the qualitative part, open coding, axial coding and selective coding were used, and in the quantitative part, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and one-sample t were used. The results led to the identification of 6 dimensions, 13 components and 57 indicators. A six-dimensional model for pathology of factors affecting educational planning and regional development planning was presented and its degree of appropriateness was confirmed by experts with 95% confidence.
_||_