بررسی عوامل موثر بر استقرار تجارت الکترونیک در شرکت مفتول چشمه کرمان
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارجهانیار بامداد صوفی 1 , بهرام علیشیری 2 , حمیده عبداللهی 3
1 - عضو هئیت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: تجارت الکترونیک, IT, EDI,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت موضوع گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و با استفاده از تجارت الکترونیک توسط شرکتها در سراسر جهان،به عنوان روش کسب و کار،تحقیق حاضر برای شناسایی عوامل موثر بر استقرار تجارت الکترونیک به صورت موردی در شرکت مفتول چشمه کرمان انجام شده است.در این تحقیق از مدل استقرارEC اسکوپلا 2003 برای بررسی عوامل موثر بر استقرار تجارت الکترونیک در شرکت مربوطه در قالب پرسشنامه اول و 7 عامل،نقش دولت،زیرساخت تکنولوژیکی،عامل مدیریت،عامل فرهنگی،منابع انسانی،منابع مالی و عاما بازار(مشتری،توزیع،وضعیت رقابتی) و از مدل پذیرش تکنولوژی(TAM)(دیویس 1989) برای بررسی میزان نگرش و ادراکات اجتماعی مدیران و کارشناسان ارشد نسبت به تجارت الکترونیک در قالب پرسشنامه دوم که شامل دو عامل مهم برداشت از سودمندی تکنولوژی و برداشت از سهولت استفاده از فناوری می باشد،استفاده شده است.این دو پرسشنامه بین 30 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت مفتول چشمه توزیع و جمع آوری گردیده است.نتایح تحقیق و تحلیل شکاف انجام شده بین وضعیت کنونی و مطلوب،نشان می دهد شرکت مربوطه از جهت عامل فرهنگی و پشتیبانی مدیریت وضعیت خوبی دارد و باید در زمینه زیر ساختهای تکنولوژیکی و آموزش نیروی انسانی بودجه بیشتری صرف نماید.حمایت مالی دولت هم باید بیشتر شود و سازمان با استقرار تجارت الکترونیک توان رقابتی خود را در بازار بالا برد.با انجام آزمون KSغیر نرمال بودن فراوانی پاسخهای ارائه شده تایید شده،لذا از تحلیلهای آماری ناپارامتریک در این تحقیق بهره گرفته شده است.با آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن،رابطه معنادار بین وضعیت نقش دولت و عامل بازار با مدل TAMبه دست آمد و فرضیه های تحقیق با آزمون ویلکاکسون تایید شدند.با آزمون فریدمن عوامل بر اساس اهمیت به شرح زیر رتبه بندی شده اند.1-زیر ساخت تکنولوژی2- عامل مدیریت 3-نقش دولت 4-عامل انسانی 5-منابع مال 6-عامل فرهنگی 7-عامل بازار(مشتری ،توزیع و و ضعیت رقابتی)و بر اساس وضعیت کنونی عوامل به ترتیب 1-عامل مدیریت 2-عامل فرهنگی 3-منابع مالی 4-زیر ساخت تکنولوژی 5-عامل بازار(مشتری،توزیع،وضعیت رقابتی) 6-عامل انسانی 7-نقش دولت ،رتبه بندی شده اند.
Considering the importance of information and communication technology’s expantion and using the electronic commerce by companies all over the world, as a way for trade and task, this research is done to identify the effective elements of adoption of EC in Maftool Cheshmeh Company in Kerman. This research is done to study the adoption EC Model (SCUPOLA 2003 ) in order to identify the effective elements on EC in cited company by the first questionnair which included 7 items: government role, technology support infrastructure, management supportive behavior, culture factor, human resources, financial resources, market element (customer, administer, competitive situation. TAMmodel (DAVIS 1989) has been used to identify the employees attitude about EC in implementation. The second questionnaire which included 2 parts consisting: perceived usefulness, perceived ease of using technology. 30 questionnaires have been distributed among the first and second managers and high level employees of the company. The results issued from the gap analysis of present and ideal state of EC implementation have shown that the company has a good situation concrening the"cultural factors" and the "management supportive behavior" but relative to the "human resources training" and the "technological infrastructures" important gap has been detected. The results have revealed that the "government financial facilities" shoud be more intensive in order to support the EC implementation in the Maftul Cheshmeh Company. The correlation analysis revealed that there is a positive correlation between "market condition" and "supportive activities of goverment" on one side and employees attituds relative to the usefulness and the ease of using the new technology. It was proved that data are not normal by Kolmogorov Smirnov test and research hypothesis were confirmed based on their important using Wilkakson test The ranking of priorities issued from Fridman variation analysis disclosed that the importance of factors are as follows. 1- technological support infrastructure 2- managerial supportive behavior 3- government facilities 4-human resources 5- financial resources 6- culture factor and market condition and the same analysis revealed that the present state of this factors are as follows in the company: 1-Managerial supportive behavior 2- culture factor 3- financial resources 4- technological support infrastructure 5-market condition 6- human resources 7- government facilities.