بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد فروش بنگاه در مدل خود سازماندهی
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارگیتی توانا 1 , جمشید عدالتیان شهریاری 2
1 - معاون بازرگانی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: بازاریابی داخلی, کارکنان فروش, بنگاه, خودسازماندهی, فناوری فروش,
چکیده مقاله :
حیات یک بنگاه به فروش و درآمدزایی آن است از اینرو می توان بخش فروش هر بنگاه را یکی از حیاتی ترین بخش های بنگاه دانست چرا که بهترین کالا یا خدمت چنانچه به فروش نرسد و مشتری حاضر نباشد بابت آن پول بپردازد عملا هیچ ارزشی نخواهد داشت. فروش ارتباط مستقیمی با قابلیت های کارکنان فروش دارد. جدا از امکانات و تجهیزات و فنا وریها میزان تخصص و مهارت و انگیزش کارکنان فروش یکی از مهمترین معیارهای اثر بخش در تحقق فروش است. کارکنان فروش بخشی از منابع انسانی بنگاه تلقی می گردند و منابع انسانی نیز بعنوان سرمایه های انسانی از مهمترین دارایی های هر بنگاه تجاری می باشند. بازاریابی داخلی که به کارکنان سازمان به عنوان مشتریان داخلی نگاه می کند بیان می نماید که باید به مشتریان داخلی نیز همانند مشتریان بیرونی توجه شود و ضمن نیازها و خواسته ها و علایق آنها اهمیت داده شده و ضمن تقویت انگیزش در کارکنان تعهد سازمانی آنان را نیز افزایش داد. در این مقاله می خواهیم با توجه به اهمیت فروش در بقا و رشد بنگاه و نقش کارکنان فروش در تحقق اهداف فروش و اهمیت بازاریابی داخلی در ایجاد انگیزش و روحیه کاری و تعهد سازمانی کار کنان در مدل خود سازماندهی با رویکرد توجه به نقش فناوری در مدل خودسازماندهی به عنوان مدلی که نگاهی ژرف و همه جانبه از عناصر و عوامل اثرگذار و برهم کنش این عوامل ارائه می دهد ، به بررسی اثرات اجزای مدل بپردازیم.
The life of a company depends on its growth and success, Therefore, the sales department of any company can be considered as one of the most vital parts of the companyBecause the best product or service has no value if it is not sold and the customer is not willing to pay for it.Sales is directly related to the capabilities of sales staffApart from the facilities, equipment and technologies, the level of expertise, skill and motivation of the sales staff is one of the most important effective criteria in realizing sales.Sales staff are considered part of the company's human resources, and human resources are one of the most important assets of any business as human capital.Internal marketing, which looks at the employees of the organization as internal customers, states that the internal customers should be considered as well as the external customers.And at the same time, their needs, desires and interests were given importance and while strengthening the motivation of the employees, it also increased their organizational commitment.In this article, we want to take into account the importance of sales in the survival and growth of the company and the role of sales employees in realizing sales goals and the importance of internal marketing in creating motivation and work spirit and organizational commitment of employees in the self-organization model.
_||_