ارائه چارچوب ادراکی الگوی ارزیابی سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی (مورد مطالعه: بانک مسکن)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلیرضا نصیری نیا 1 , امیرحسین محمودی 2 , یلدا دلگشایی 3 , علیرضا بادله 4
1 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار علوم تربیتی، گرایش تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش الکترونیکی, چارچوب ادراکی الگوی ارزیابی, سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی, اعتباربخشی الگو,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه چارچوب ادراکی الگو ارزیابی سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی در بانک مسکن انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها آمیخته، از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی بدست آمد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 83/0 برآورد شد. تحلیل دادههای کیفی از طریق کدگذاری صورت گرفت. برای تحلیل دادههای کمی با استفاده از آزمونهای آماری مرتبط شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین مؤلفهها و شاخصهای مؤثر بر ارزیابی سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی، آزمون کولموگروف و اسمیرنوف برای بررسی توزیع دادهها، آزمون ضرایب معناداری برای سنجش ارتباط میان مؤلفههای الگوی تحقیق، تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه بار عاملی برای اولویتبندی مؤلفهها و شاخصهای مربوطه و در نهایت ارزیابی کلی الگوی به دست آمده از تکنیک الگویابی معادلات ساختاری با نرمافزار smart pls انجام شده است. بر اساس نتایج حاصله، الگوی استخراجی دارای 5 مؤلفه و 38 شاخص برای ارزیابی سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی در بانک مسکن میباشد. پس از نهایی شدن تحلیل دادهها و استخراج الگوی مفهومی، به منظور بررسی اعتبار الگو با 30 نفر از خبرگان و صاحبنظران بانک درخصوص مؤلفهها و شاخصهای الگو هماندیشی و توافق صورت پذیرفت و سپس بر اساس پرسشنامه محقق ساخته سنجش میزان تناسب اجزای الگو با انجام آزمون تی هتلینگ صورت پذیرفت.
This study aimed to provide a conceptual framework for evaluating the e-learning management system model in Maskan Bank. The present study is a descriptive survey in terms of application purpose, mixed data type, and descriptive implementation. Library, semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used for data collection. Validity of the questionnaire was confirmed by confirmatory and exploratory factor analysis. The reliability of the questionnaire was estimated as 0.83 using Cronbach's alpha coefficient. Qualitative data analysis was done through coding. For analyzing quantitative data using relevant statistical tests including exploratory factor analysis to determine the components and indices affecting evaluation of E-learning management system, Kolmogorov and Smirnoff test for data distribution, significant coefficients test for measuring the relationship between research model components, confirmatory factor analysis. , Factor load calculation for prioritizing the relevant components and indices, and finally the overall evaluation of the pattern obtained from the structural equation modeling technique with smart pls software. Based on the results, the extraction model has 5 components and 38 indices for evaluating E-learning management system in Maskan Bank. After finalizing the data analysis and extracting the conceptual paradigm, consensus and agreement were reached with 30 bank experts and experts on the validity of the model Then, according to a researcher-made questionnaire, the fit of the model components was measured by the T-Hoteling test.
_||_