وضعیت سنجی مهارتهای ارتباطی معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 شهر تهران در سال 92-91
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مهارتهای ارتباطی, معلمان,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی وضعیت معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 تهران از نظر مهارتهای ارتباطی بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن و مرد مقطع راهنمایی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 به تعداد 774 نفر بوده است. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 260 نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام شامل 34 گویه در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده است که روایی آن به تایید استاد راهنما و مشاور رسیده و محاسبه پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برابر با 82/0 برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای کالموگروف اسمیرنف، t تک گروهی و t دو گروهی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که وضعیت معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 تهران از نظر مهارت گوش دادن، درک پیام، بینش در ارتباط، تنظیم و کنترل عواطف و مهارت قاطعیت ارتباطی در حد مطلوب است و همچنین، بین وضعیت برخورداری از مهارتهای ارتباطی در معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد.
The present research aimed at investigating the level of guidance school teachers in terms of communicative skills. The research was a descriptive (survey) one in terms of data collection method and it was an applied one in terms of the purpose. The research population consisted of all guidance schools male and female teachers (n=774) in District 4 of Tehran in academic year of 2012-2013. The sample size consisted of 260 people according to Moran table. In order to select the research sample, stratified- random sampling method was used. Data collection tool was Queendam's communicative skills questionnaire including 34 items on Likert scale, the validity of which was confirmed by the supervisor and advisor of the study and the reliability of which appeared to be 0.82 estimated by Cronbach's alpha. In order to analyse the data, Calmogroph Smirnof, single group t and two groups t were used. The results indicated that teachers of District 4 in Tehran had favourite condition in terms of listening skill, understanding the message, vision in communication, regulation and control of emotions and strictly communicative skill. Also, there was no significant difference between male and female teachers.
_||_