بررسی رابطه میزان خود نظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه (دوره دوم ) منطقه 2 تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: خودکارآمدی, پیشرفت تحصیلی, خودنظم دهی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر، رابطه میزان خودنظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه (دوره دوم ) منطقه 2 تهران با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق را کلیه دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه (دوره دوم) منطقه 2 تهران به تعداد 6597 نفر تشکیل می-دهد که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده، 363 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسش نامه خودکارآمدی باندورا (2000) و خود نظمدهی بوفارد و همکاران (۱۹۹۵) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش نامهها مورد تأیید متخصصان و استاد راهنما قرار گرفته است. پایایی پرسش نامهها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، برای دو پرسشنامه خودکارآمدی و خود نظمدهی ،به ترتیب برابر 87/0 و 82/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین خودنظم دهی و ابعاد آن (راهبرد شناختی و فراشناختی) با خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که بین خودکارآمدی و ابعاد آن تجربه های موفق، تجربه های جانشینی، ترغیب های کلامی،حالات عاطفی و حالات فیزیکی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه (دوره دوم ) منطقه 2 تهران رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون همچنین نشان داد که از بین ابعاد خودنظم دهی، هر دو بعد آن راهبرد فراشناختی و راهبرد شناختی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان را دارند. نتایج همچنین نشان داد که دو بعد تجربه های موفق و ترغیب کلامی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان را دارند.
The current study was aimed at investigating the relationship between self-regulation and self-efficacy with academic achievement of high school girls of region two in Tehran. To reach this, descriptive correlational study was conducted. The population under study consisted of all the 6597 high school girl students in Tehran. Using simple random sampling, a number of 363 high school students were selected as the sample of the study. To collect the data, the researchers used the questionnaires of self-regulation and self-efficacy. The validity of the questionnaires was confirmed by the experts in the field. The reliability of the questionnaires was measured using Cronbach’s Alpha. It showed that the reliability indexes reliability tools of self-regulation, and self-efficacy were 0.87 and 0.82 respectively. To analyze the data, the researchers used descriptive method of investigation as well as inferential methods (such as Pearson & stepwise regression).The results of the study showed that there was a significant and Positive relationship between self-regulation and its components - Cognitive and metacognitive strategies- with self-efficacy and academic achievement of high school girl students of second period in Tehran. The research results indicated that there was a significant relationship between self-efficacy and all of components- mastery experiences, vicarious experiences, verbal persuasion, social and physiological states- with academic achievement. Regression results show that self-regulation components- cognitive and metacognitive strategies- can predict self-efficacy and academic achievement of high school girl in Tehran. The regression results show that self-efficacy components- vicarious experiences, verbal persuasion- can predict academic achievement of high school girls in Tehran.