طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروندی برای دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: الگوی شهروندی, الگوی برنامه درسی تربیت شهروندی, عناصر برنامه درسی و تربیت شهروندی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر که در پی ارائه الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دورۀ راهنمایی تحصیلی است، از نوع کاربردی و با روش توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، تفکرات و اندیشه های صاحب نظران درباره تربیت شهروندی و برنامه درسی است که در قالب کتب، اسناد، مقالات، مجلات، متون و سایت های اینترنتی در کشور های پیشرو در زمینه تربیت شهروندی مطرح شده و نگارنده با مراجعه به این جامعه آماری نمونه های مرتبط را به صورت عمدی گزینش نموده و با بررسی و تلخیص و نتیجه گیری از آنها، مبادرت به معرفی مبانی نظری این برنامه درسی و عناصر آن (اهداف، محتوی، روش ها، شیوه های سازمان دهی و ارزشیابی) نمودهاست. نتایج به دست آمده بدین صورت مطرح شده که اهداف و محتوای برنامه مورد نظر در قالب عملکردی و در بستر فعالیت های اجتماعی و مسئله محور برای شاگردان معرفی شده است. شیوه های سازمان دهی برنامه مذکور از نوع تلفیقی و رویکردهای مرتبط بادر هم تنیدگی مطرح شده است. روشهای تدریس مورد استناد واقع شده عبارتند از: روش های تعاملی، مشارکتی، حل مسئله، ایفای نقش و ... روشهای ارزشیـابی نیز عمدتاً معطوف به روش های اندازه گیری بازده های عاطفی و روانی حرکتی است. در زمینه مبانی فلسفی به فلسفه پراگماتیسم و اگزیستانسیالیسم استناد شده. مبانی روانشناختی، خصوصیات مربوط به رشد نوجوانی و تئوریهای یادگیری اجتماعی و ساختارگرایی مطرح شدهاند. در زمینه تئوری های برنامه درسی، دیدگاه اجتماعی و رویکرد فرعی آن رشد شخصی، بازسازی اجتماعی و .... مورد استناد واقع شده اند.
The present research aims at designing curriculum pattern of citizenship training for students of junior high school. It is an applied research and the method of the study is descriptive. The population of the research consists of all experts' thoughts and reflections about citizenship training and curriculum published through the books, documents, papers, journals, texts and internet sites in developed countries. The researchers' attempts have been devoted to gathering a sample of related material which has been selected and summarized purposefully in order to present the theoretical foundation of this curriculum and its elements (goals, content, method, organizational procedures, and evaluation). The results of the study include the goals and content of the program introduced for the students in an applied form and problem oriented in the context of social activities. The organizational procedures of the given program were posed in the form of related and combined approaches. The method of teaching consisted of: interactive, shared, problem-solving, role play methods. The evaluation methods consisted of measuring the emotional and psychological activities.
- سیف، علی اکبر. (1385)، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی ویرایش چهارم، تهران نشر دوران.
- شریعتمداری، علی. (1384)، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- شریعتمداری، علی. (1382)، جامعه و تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- شعاری نژاد، علی اکبر. (1383)، فلسفه آموزش و پرورش، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- شعبانی، حسن. (1380)، مهارت های آموزشی، تهران، انتشارات سمت.
- صرافی، مظفر و حسین اسماعیل زاده، شهروند مداری راهکاری برای حل مسائل شهری ایران، اطلاعات سیاسی اقتصادی، سال ششم، مهر و آبان 1384 .
- فالکس، کیث. (1381)، شهروندی، ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران، نشر کویر.
- فتحی و اجارگاه، کورش. (1382)، ویژگیهای شهروند خوب برای جامعه ایران و میزان انطباق برنامههای درسی مدارس با این ویژگی، فصل نامه علوم انسانی.
- فردانش، هاشم. طراحی آموزشی از منظر رویکردهای رفتارگرایی، شناختگرایی و ساخت گرایی، فصل نامه علمی پژوهشی علوم انسانی، دانشگاه الزهراء شمارههای24 و25 زمستان و بهار 1377.
- کیامنش، علیرضا. (1379)، سنجش صلاحیتهای پایه پنجم دبستان (ارزشیابی درون داد و برون داد) گزارش تحقیق، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت 1379.
- مهر محمدی، محمود. (1381)، برنامه درسی، نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها، انتشارات آستان قدس رضوی.
- میلر، دیوید. (1381)، «حقوق بشر و شهروندی مقید به مرز» راهبرد نشریه مرکز تحقیقات شماره 23 استراتژیک بهار، 1381.
- میلر، جی پی. (1383)، نظریه های برنامه درسی، ترجمه مهرمحمدی، تهران، انتشارات سمت.
- نجاتی حسنی، سید محمود. (1380)، بررسی جایگاه مفهوم شهروندی در قانون شهرداری های ایران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور، تهران.
- واحد چوکد، سکینه و محمد کاظمی. (1383)، شهروندی، لازمه شهرنشینی، تبریز، سمینار علمی تخصصی شهرها و مردم.
-Gumbo, sam (2000). Case studies zambawe. Initative to develop improved approache: Life skills. http: www . Fermshulen. Org/ studies zimbawe/ sikoyo . htm
-Prior,w (2001) citizenship education. Australian experiences SLO. Netherland.
-Tobiasson, M (2000). Clobal citizen ship .Paper presented at European political Research Association copen hagen .
-Turner,Brayan and Hamilton, Thomas (1994). Balancing universalism and diversity. Citizen and learning. Hamburg. Munster.
-Tye, F.(1999). A strategy for global education: in http://www.findarticles.com
-Westheimer and kahne (2003). what kind of citizen . political choices and educational goals. Educe. Queens . ca/eoe/westheimer kahne pde