رابطه بین فشارهای روانی با اثربخشی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: فشارهای روانی, اثر بخشی,
چکیده مقاله :
هدف اساسی این پژوهش تعیین میزان فشار روانی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین میزان اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین رابطه میزان فشارهای روانی مدیران با اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، می باشد. جامعه آماری آن شامل کلیهٔ مدیران و دبیران رسمی مدارس راهنمایی تحصیلی دخترانه مناطق 19 گانه شهر تهران تشکیل میدهد،که به شیوهٔ نمونه گیری تصادفی ساده و چند مرحله ای ،تعداد 97 نفر مدیر مدرسه از بین مدیران زن مدارس راهنمایی شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب و از هر مدرسه نیز 3 دبیر جمعاً به تعداد 291 نفر برای سنجش اثر بخشی مدیران انتخاب و تحقیق انجام شد. ابزار سنجش،از دو نوع پرسشنامهٔ فشار روانی وپرسشنامه اثربخشی اجرا شد .در این تحقیق از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که:1) بین فشارهای روانی و اثر بخشــی مدیران 2) فشارهای روانی ناشی ازعوامل برون سازمانی و درون سازمانی 3) اثر بخشی مدیران مدارس رابطهٔ معنی دار و معکوس وجود دارد. هرچه فشارهای روانی ناشی ازعوامل درون سازمانی و برون سازمانی افزایش یابد، اثر بخشی کاهش پیدا می کند: بین فشار روانی با هر یک از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و زیر عامل های آن رابطه معنی داری مثبت و مستقیم وجود دارد.
This study aimed at determining the relationship between managers' psychological pressures and their effectiveness in girls' junior highschools in Tehran city. The statistical population consisted of administrators and teachers in the19 zones of Tehran. The research sample was selected through simple random sampling as well as multi-stage method. In this research, Pearson's correlation coefficient was applied in order to analyze the data. The sample consisted of 97 female managers and 291 female teachers. The research tools were two questionnaires of psychological pressures and effectiveness. the results showed that there is a significant and reverse relationship between psychological pressures and the effectiveness of managers. It also revealed that the more the psychological pressures are the internal/external organizational elements, the less the effectiveness will be. There was also a significant and positire relationship between psychological pressures and the interior/exterior organizational elements and subelements.
- احمدی (1387) «منابع استرس مدیران آموزشی و مقایسهٔ آن دربین زنان و مردان در بین مدیران دبیرستان و راهنمایی تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: علوم تربیتی و روان شناسی.
- الوانی، سیدمهدی وابطحی، سیدحسین.(1371)، فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت در استان های گیلان، اصفهان، مازندران و تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد تهران: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
- الوانی، سید مهدی.(1385)، مدیریت عمومی، چاپ نهم، تهران: نشر نی.
- زینالی،جواد. (1384) بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی مدیران واثر بخشی آنان درمدارس راهنمایی استان کرمان. تهران: دانشکده روان شناسی و علوم تریبتی دانشگاه تهران.
- سیف، نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1386)، روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات بدر.
- ساعتچی، محمود.(1380)، روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت، تهران: مرکز آموزش دولتی.
- شاه حسینی، محمد.(1384)، بررسی رابطه بین فشارهای عصبی وعملکرد مدیران آموزشی در مقاطع.
- شهیدی، مهرداد. (1380)، استرس رزمی، انتشارات مشکوه، دانشگاه امام حسین، تهران: ب 189.
- علوی، سیدامین اله. (1387)، فشارهای عصبی و روانی در سازمان، تهران: مدیریت دولتی.
- علاقه بند، علی.(1387)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، تهران: نشر روان.
- علاقه بند، علی.(1386)، ویژگی های مدیران اثر بخش از دید معلمان و والدین دانش آموزان مدارس
- علاقه بند، علی.(1388)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، تهران: نشر روان ابتدائی، فصلنامهٔ مدیریت در آموزش و پرورش شماره 14.
- قاسمی (1385)، استرس شغلی مدیران با جو سازمانی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده تربیت معلم.
- مهدی زاده، مریم. (1386) بررسی میزان فشار روانی مدیران و رابطه آن با اثر بخشی کارکنان و کارکنان کارخانه ذوب آهن شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علوم تربیت
- میرکمالی، سیدمحمد.(1386)، مشارکت در امور آموزشی و همبستگی آن با اثربخشی و کارآیی سازمان ها
- میرکمالی، سیدمحمد.(1387)، بهداشت روانی درآموزشگاه، فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش، شماره24.
- هومن، حیدرعلی.(1385)، پایه های پژوهش درعلوم رفتاری (شناخت روش علمی) تهران: انتشارات فرهنگ.
- یاریمشاه، دباغ. (1383)، بررسی ارتباط سبک رهبری مدیران و اثر بخشی آنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی
- Arnold hugh J and felman Daniel C (1988) organizational Behavior second Edition New York:MC craw Hill.
- Benjamin, Lily. ( 2005). Organizational Behavior and Human Decision Processes, Volume 100.
- Gemlech, Peter(2009) A Meta-analysis Review of Neuroimaging Studies of Blood Pressure Reactivity to Psychological Stress, NeuroImage, Volume 47.
- Hunslly (2010), Effects of Qi-therapy on blood pressure, pain and psychological symptoms in the elderly: a randomized controlled pilot trial,Complementary Therapies in Medicine, Volume 11.
- Lazarus,R.S (2000) The Concept of stress and disease,inl.Levi(ed).society,stress and Disease,vo 1.london:Oxford university press.
- Schuler s (1990) definition and conceptualization of stress in organization."organizational Behavior and human performance April."
- Seeman, Teresa E.( 2003) Relationship of Early Life Stress and Psychological Functioning to Blood Pressure in the CARDIA Study,Health Psychology, Volume 28.
- Van doornen,L.J.P. and deceus,E.J.C (1993) op.cit,pp 121-39