تعیین تاثیر به کارگیری مدیریت دانش بر میزان یادگیری مدیران استراتژیک در سازمانهای دانش محور در سال تحصیلی 94-1393 (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیریت دانش, یادگیری, مدیران استراتژیک,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تاثیر به کارگیری مدیریت دانش بر میزان یادگیری مدیران استراتژیک در سازمانهای دانش محور (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی) در سال تحصیلی 94-1393 با روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی شامل 400 نفر بود که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به خدمت بودند. از میان آنها 196 نفر به روش تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون و لاوسون همچنین پرسشنامه استاندارد یادگیری واتکینز و مارتیک بوده است و از مدیران خواسته شدکه نظر خود را درباره هر یک از مؤلفههای تعیین شده در پرسشنامهها مشخص نمایند. دادههای جمع آوری شده به صورت توصیفی و استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی و درصد آن به منظور نمایش ارقام آماری استفاده شده و سپس به منظور نمایش تصویری، از نمودار میلهای استفاده گردیده است. در بخش آمار استنباطی از آزمون t گروههای مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که: 1- از نظر اساتید و مدیران آموزش استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی، به کارگیری مدیریت دانش به میزان زیادی میتواند بر سطوح یادگیری موثر باشد. 2- از نظر اساتید و مدیران آموزش استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی، به کارگیری کسب دانش به میزان زیادی میتواند بر سطوح یادگیری موثر باشد. 3- از نظر اساتید و مدیران آموزشی استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی، به کارگیری خلق دانش نمیتواند بر سطوح یادگیری موثر باشد. 4- از نظر اساتید و مدیران آموزشی استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی، کاربرد دانش نمیتواند بر سطوح یادگیری موثر باشد. 5- از نظر اساتید و مدیران آموزشی استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی، به کارگیری انتقال دانش به میزان زیادی میتواند بر سطوح یادگیری موثر باشد. 6- از نظر اساتید و مدیران آموزشی استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی، به کارگیری ثبت دانش به میزان زیادی میتواند بر سطوح یادگیری موثر باشد.
The aim of this study was to determine the effect of the application of knowledge management on strategic managers' learning in knowledge-based organizations, in the University of Shahid Beheshti in the academic year of 2103-2014. The population of the study included 400 participants in Shahid Beheshti University who were considered the strategic managers out of which 196 were selected randomly as the research sample. The instrument was the standard questionnaire of Sharon Knowledge Management and Lawson as well as the standard questionnaire of learning developed by Watkins and Martik (individual, collective and organizational). The obtained data were analyzed by descriptive and inferential statistics. The results showed that: 1) Shahid Beheshti university professors and strategic management KM can be greatly effective in their learning levels; 2) From the viewpoint of Shahid Beheshti university professors and strategic managers, using knowledge to a large extent can be effective in their learning levels; 3) From the viewpoints of strategic managers and students of Shahid Beheshti University the application of KM does not affect their learning level; 4) From the viewpoints of strategic teaching and official staff of Shahid Beheshti University the application of Knowledge does not affect their learning level; 5 From the viewpoints of strategic managers and teaching staff of Shahid Beheshti University, the application knowledge transfer can be greatly effective in thelearning levels and ; 6) From the viewpoints of strategic managers and teaching staff of Shahid Beheshti University, the application of Knowledge record can greatly improve learning levels.
- احمدی، مینا و آقاجانی، حسینعلی (1393)، مطالعه چرخه مدیریت دانش و ایجاد کارکنان دانش مدار در بانکها، civilia.com
- الهی، قدس (1392). ارزیابی آمادگی فرهنگی سازمان جهت پیادهسازی موفقیت آمیز مدیریت دانش با رویکرد FMCDM مطالعه موردی در بانک مرکزی ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، (1)27
- بهنام، علی (1383)، مدیریت دانش و چون و چرایی درباره آن، فصلنامه کتاب،51 (59).
- بیک زاد، جعفر و دودمانی ملکی، هانیه (1393)،بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزش و پرورش: مطالعه موردی آموزش و پرورش شهر ملکان،www.ensani.ir
- خسروی پور، بهمن و کربلایی، زینب (1392)مدیریت دانش گامیموثر در جهت توسعه و پیشرفت سازمان، Civilia.com
- فقیهی، ابوالحسنی و فیضی، طاهره (1385)، «سرمایه اجتماعی: رویکردی نو در سازمان» دانش مدیریت، فصلنامه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال نوزدهم، شماره 72، صص 46-23.
- عبدالکریمی، مهوش (1391)، مدیریت دانش، فن آوری و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارآیی و اثربخشی فرآیندها،، چشم انداز مدیریت دولتی؛ دانشگاه شهید بهشتی.
- کیاکجوری، داود (1393)، رابطه مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی )مطالعه موردی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران(، sid.ir.
- متاجی نموری، منیر(1393)، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی )مطالعه موردی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران(، sid.ir.
- نکویی مقدم، محمود و بهشتی فر، ملیکه (1392)، سازمانهای یادگیرنده،behdasht.gov.ir.
- نیک پور، امین و سلاجقه، سنجر (۱۳۸۹). رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
منابع انگلیسی
- Andrew Gemino, Blaize Horner Reich, Chris Sauer (2014), Plans versus people, Comparing knowledge management approaches in IT-enabled business projects. Plans versus people: Comparing knowledge management approaches in IT-enabled business projects.
- Anup Chawan, Hari Vasudevan, (2014), Knowledge Management Practices in Indian Manufacturing MSMEs: Challenges and opportunities, 12th GLOBAL CONGRESS ON MANUFACTURING AND MANAGEMENT, GCMM 2014.
- Bhatt, G. (2001). “Knowledge management in organizations: Examining the interactions between technologies, techniques, and people”. Journal of Knowledge Management, 5 (1): 68-75
-
- Davy Monticolo, Julien Badin, Samuel Gomes, Eric Bonjour, Dominique Chamoret (2014) A meta-model for knowledge configuration management to support collaborative engineering. Journal of Elsevier.
- Karkoulian, S, Halawi, L.A. and Mccarthy, R.V. (2008), Knowledge Management Formal and Informal Mentoring: An Empirical Investigation in Lebanese Banks, the Learning Organization, Vol. 15 No. 5, pp. 409-25.
- Liano,R(2009), Information Technology in Support of Knowledge Management, Sharif University of technology, Sciatica Iranica, vol.9, No.3
-
- Roos,M (2008), Knowledge Management Practices in Indian Manufacturing MSMEs: Challenges and opportunities, 10th GLOBAL CONGRESS ON MANUFACTURING AND MANAGEMENT, GCMM 2014.
- Shaw, D., & McGregor, G. (2010). Making memories available: a framework for preserving rural heritage through community knowledge management (cKM). Knowledge Management Research & Practice, 8(2), 121-134.
- Smith, H., McKeen, J., & Singh, S. (2010). Creating the KM mindset: why is it so difficult? Knowledge Management Research & Practice, 8(2), 112-120.
- Sveiby, K. (2013). Transfer of knowledge and the information processing professions. European Management Journal, 14(4), 379-388.
- Styhre(2014), Lars Schweizer (2014), Knowledge as a key in the relationship between high-performance work systems and workforce productivity, Journal of Business Research. 12th GLOBAL CONGRESS ON MANUFACTURING AND MANAGEMENT, GCMM 2014
- Sveiby, K. (2013). Transfer of knowledge and the information processing professions. European Management Journal, 14(4), 379-388
- Tillian, B. (2010). Knowledge management more effort - More success? Journal of Universal Computer Science, 7(7), 602-609.
- Vladimir Bures a, Andrea Stropkova (2013), Labour Productivity and Possibilities of its Extension by Knowledge Management Aspects, 2nd World Conference on Business, Economics and Management, WCBEM 2013.
- Yong Suhk Pak a, 1, Wonchan Ra b, Jong Min Lee (2014), an integrated multi-stage model of knowledge management in international joint ventures: Identifying a trigger for knowledge exploration and knowledge harvest, School of Business,