مؤلفهها و شاخصهای الگوی برنامه درسی سواد رسانهای در دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیافسانه نبی پور 1 , جهانبخش رحمانی 2 , فائزه تقی پور 3
1 - دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: دانشگاه فرهنگیان, برنامه ی درسی, سواد رسانهای,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، مؤلفهها و شاخصهای الگوی برنامه درسی سواد رسانهای در دانشگاه فرهنگیان است. پژوهش با روش ترکیبی از نوع اکتشافی در دو بخش کیفی از نوع داده بنیاد خودظهور و کمی از نوع روش پیمایشی مقطعی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. در بخش کیفی جهت تجزیه و تحلیل از روش گراندد استفاده شد. حوزه ی پژوهش در بخش کیفی پژوهش از نظرات 15 نفر از متخصصان برنامه درسی و سواد رسانهای به روش مصاحبهای استفاده تا اشباع نظری ادامه یافته است و جامعه مورد مطالعه در بخش کمی شامل 102 نفر از استادان و کارشناسان علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، ارتباطات و تکنولوژی آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بود. در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته که از شاخص ها و مولفه های مصاحبه با متخصصان بود استفاده شد. نتایج نشان داد عنصر "هدف" دارای 7 مؤلفه ارتقاء توانایی های ارتباطی، ارتقاء توانایی های اقتصادی، ارتقاء آگاهی و شناخت، ارتقاء تکثر در جامعه، ارتقاء مهارتهای اخلاقی، ساختار زدایی و ارتقاء دسترسی رسانه ای می باشد. عنصر "محتوا" دارای 5 مؤلفه محتوای آموزشی، محتوای سازمانی، محتوای فرهنگی، برنامه بصیرت محور و برنامه یادگیرنده محور می باشد. عنصر "روش" شامل 4 روش یادگیری اکتشافی، یادگیری عمیق، یادگیری مشارکتی و یادگیری فعال می باشد. بعد "ارزشیابی" به عنوان آخرین بعد دارای 4 مؤلفه ارزشیابی دانش محور، ارزشیابی مهارت محور، ارزشیابی نگرش محور و ارشیابی مشاهده محور بود.
The purpose of this study is the components and characteristics of the media literacy curriculum model of Farhangian University. The research was conducted by a combined exploratory method in two qualitative sections of self-emerging foundation data type and quantitative cross-sectional survey method using a questionnaire. In the qualitative part, the ground method was used for analysis. The field of research in the qualitative part of the research has continued from the opinions of 15 experts in curriculum and media literacy through interviews to theoretical saturation, and the study population in the quantitative part includes 102 professors and experts in educational sciences, curriculum planning, communication. And educational technology was Farhangian University of Isfahan province. In the qualitative part, semi-structured interviews were used and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used, which was the indicators and components of interviews with experts. The results showed that the "goal" element has 7 components: promotion of communication skills, promotion of economic capabilities, promotion of awareness and cognition, promotion of pluralism in society, promotion of moral skills, deconstruction and promotion of media access. The "content" element has 5 components: educational content, organizational content, cultural content, insight-based program and learning-based program. The "method" element includes 4 methods of exploratory learning, deep learning, participatory learning and active learning. The "evaluation" dimension as the last dimension had 4 components of knowledge-based evaluation, skill-based evaluation, attitude-oriented evaluation and observation-based evaluation.
_||_