تبیین رابطه بین سرمایه فکری ، یادگیری سازمانی و عملکرد کارکنان شعب بانک پارسیان استان گیلان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاصغر قدم زن جلالی 1 , حسن حبیبی ماچیانی 2 , محمد تقی پور 3 , سارا مشتاقی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, سرمایه فکری, عملکرد کارکنان, بانک پارسیان,
چکیده مقاله :
سرمایه ی فکری یک دارایی نامشهود سازمان است. ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات، منجر به افزایش علاقه ی محققان به مطالعه در حوزه ی سرمایه ی فکری شده است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه فکری سازمان و عملکرد کارکنان و یادگیری سازمانی می باشد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شعب بانک پارسیان دراستان گیلان می باشد که دارای جمعیت 400 نفر می باشند. روش تحقیق روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده و سیستماتیک می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 196 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری، عملکرد کارکنان و یادگیری سازمانی می باشد که پایایی سوالات پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه گردید و روایی سوالات به روش روایی محتوا تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS21 به روش آزمون هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها و نتایج حاصله نشان داد که بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و هم چنین بین یادگیری سازمانی و عملکرد کارکنان نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
ntellectual capital is an intangible asset of the organization. The emergence of a new economy based on knowledge and information has led to an increase in researchers' interest in studying in the field of intellectual capital. The purpose of this study is to investigate the relationship between organizational intellectual capital and employee performance and organizational learning. The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey type. The statistical population of the study includes all branches of Parsian Bank in Gilan province with a population of 400 people. The research method is classified and systematic random sampling method. The sample size was calculated based on Cochran's formula of 196 people. Data collection tool is a standard questionnaire of intellectual capital, employee performance and organizational learning. The reliability of the questionnaire questions was calculated by Cronbach's alpha method of 0.83 and the validity of the questions was confirmed by content validity method. Data were analyzed using SPSS21 software using Pearson correlation test and multiple regression. Findings and results showed that there is a positive and significant relationship between intellectual capital and organizational learning and also there is a positive and significant relationship between organizational learning and employee performance. There is also a positive and significant relationship between intellectual capital and organizational learning with employee performance.
_||_