تاثیر هوشمند سازی مدارس بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر رودهن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیزینب میرهاشمی روته 1 , محبوبه عبداللهی 2
1 - دانش آموخته گروه مدیریت آموزشی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: انگیزه, هوشمند سازی, انگیزه به تحصیل, انگیزه پیشرفت تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش مقایسه انگیزه پیشرفت تحصیلی و انگیزه به تحصیل دانش آموزان دوره دوم متوسطه کلاسهای هوشمند و عادی رودهن بوده است. روش پژوهش توصیفی مقایسهای بوده است. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم متوسطه کلاسهای عادی و هوشمند مدارس به تعداد 1532 نفر بود. 101 نفر به روش غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهی انگیزه پیشرفت تحصیلی سادات کاظمی (1386) و انگیزه به تحصیل قلی پور و بهرامی حصاری (1375) بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ برای انگیزه پیشرفت 83/0 و انگیزه به تحصیل 91/0 محاسبهشده، برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار استنباطی از آزمون پیرسون کای اسکوئر، تحلیل واریانس یک متغیری دوراهه و آزمون تعقیبی شفه استفادهشده، یافتهها بیانگر آن است که بین دانش آموزان کلاسهای عادی و هوشمند و دختر و پسر به لحاظ انگیزه پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. بین کلاس عادی و هوشمند و جنسیت در تبیین انگیزه پیشرفت تحصیلی تعامل معنادار وجود ندارد. بین کلاسهای عادی و هوشمند به لحاظ انگیزه تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. بین دانش آموزان دختر و پسر به لحاظ انگیزهی تحصیلی و بین نوع کلاس و جنس در تبیین انگیزهی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد.
The aim of this study is to compare the academic achievement motivation and educational motivation of the second-period high school students of the smart and regular classes of Rodehen city. The research method is descriptive –comparative study. 101 students have been selected by using the purposive non-random sampling method. The research tools have included the questionnaire of the academic achievement assessment (Sadat Kazemi in 2007), and the questionnaire of the level of educational motivation (Gholipour and Bahrami Hesari). its reliability coefficient has been obtained 0.83 by using the Cronbach's alpha method; also educational motivation questionnaire has been obtained 0.91. For data analysis have been used to the Pearson, chi-square test, two-way ANOVA and Scheffe post hoc test. Findings show that there is no significant difference between students of normal and intelligent classes and girls and boys in terms of motivation for academic achievement. There is no meaningful interaction between the normal and intelligent class and gender in explaining the motivation of academic achievement. There is no meaningful difference between the normal and intelligent classes in terms of academic motivation. There is a significant difference between male and female students in terms of academic motivation. There is a meaningful interaction between the type of class and gender in the explanation of academic motivation
_||_