بررسی دیدگاه و تمایل دانشجویان درباره انواع روشهای ارزشیابی آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمعصومه فروزانی 1 , بهنام همتی 2
1 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد
کلید واژه: ارزشیابی آموزشی, تمایل, روشهای ارزشیابی,
چکیده مقاله :
ارزشیابیهای آموزشی بخش مهمی از فرآیند برنامهریزی آموزشی محسوب میشود، که در آن هم فراگیران در فرایند آموزشی متمایز میگردند و هم به مدرس در ارزیابی عملکرد خود کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان درباره انواع روشهای ارزشیابی آموزشی صورت گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه شامل کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سال تحصیلی94-1393 دانشگاه بوده (2200 (N=که از میان آنها نمونهای به حجم 322 نفر با استفاده از جدول نمونه کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری ساده تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظر شماری از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان بررسی شد. پایایی سوالات پرسشنامه نیز به وسیله محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSSV20 نشان داد پاسخگویان بیشتر به روش ارزشیابی به صورت سوالات چند گزینهای علاقهمند هستند و کمترین علاقه را هم به روش ارزشیابی به صورت آزمون شفاهی دارند. همچنین رابطه آماری معنیداری در سطح 01/0 و 05/0 بین جنسیت پاسخگویان با انتخاب سوالات تشریحی ـ چندگزینهای، و معدل پاسخگویان با میزان تمایل آنها برای انتخاب آزمون شفاهی به عنوان ارزشیابی آموزشی وجود دارد. در نهایت نیز بر اهمیت نظرخواهی اساتید از دانشجویان برای انتخاب روشهای ارزشیابی دروس تاکید شده است.
Educational evaluations are seen as the main part of educational planning process, through which either learners are differentiated from each other and or instructors are helped to evaluate their performance. This study was aimed to investigate the students’ point of views in Ramin Agriculture and Natural Resources University of Khuzestan regarding evaluation methods. It was done using survey method which included all the university students studying in bachelor and master science grade during 1393-94 as the study population (N=2200). A sample of 322 persons was selected using Krejcie and Morgan’s sample size table in a simple random sampling manner. To gather the needed data, investigators developed a questionnaire which its validity was confirmed by a panel of agricultural extension and education faculty members of the university. Its reliability, also, was examined by calculating alpha Cronbach’s coefficient. Data analysis was performed using SPSS. Results showed that respondents are more interested in multi-choice questions rather than other evaluation methods, and less in oral exams. There were also significant relationships between respondents’ gender and willingness of them to use descriptive multi-choice items and their mean score and willingness to use oral exam, respectively at 0.01 and 0.05 levels of significance. Finally, the study concluded by respecting the students’ views in selecting the evaluation methods by instructors of classes.
_||_