• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مدل سازی دینامیکی توسعه سیستم های اجتماعی در ایران
        مهدی الوانی غلامرضا معمارزاده محمدعلی افشار فهیمه آقاجانی
        مدیریت می تواند با استفاده از یک چارچوب پویا به اهداف بلندمدت در یک سیستم دست یابد. این مقاله مسأله توسعه اجتماعی را در سطح کلان مورد بررسی قرار می دهد. از آنجا که توسعه اجتماعی دارای ماهیتی چندبعدی و پویا است، در این مقاله از روش پویـایی های سیستم استفاده شـده است. در چکیده کامل
        مدیریت می تواند با استفاده از یک چارچوب پویا به اهداف بلندمدت در یک سیستم دست یابد. این مقاله مسأله توسعه اجتماعی را در سطح کلان مورد بررسی قرار می دهد. از آنجا که توسعه اجتماعی دارای ماهیتی چندبعدی و پویا است، در این مقاله از روش پویـایی های سیستم استفاده شـده است. در رویکرد پویایی های سیستم، پایداری سیستم اجتماعی به معنی کاهش یا افزایش در سیستم نیست، هم چنین هدف ایستایی نیست که بتوان به آن دست یافت. بر این اساس، چهار شاخص توسعه اجتماعی یعنی جمعیت، اشتغال، دسترسی به آب و غذا، به منظور ساخت مدلی پویا برای ارزیابی سیستم توسعه اجتماعی به کار رفته است. در این مدل، توسعه اجتماعی در ایران طی دوره 1388- 1368 مورد بررسی و تا سال 1398 مورد پیش بینی قرار گرفته است. نتایج، رابطه بین اجزای توسعه اجتماعی را در ایران نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اثر ابعاد مختلف مدیریت کیفیت جامع بر قابلیت سفارشی‎سازی انبوه
        حسام زندحسامی سمیه فرید
        سفارشی‌سازی انبوه یکی از موضوعات جدید مورد توجه علوم مدیریت و بازاریابی به شمار می‌آید، با توجه به اینکه ما در دوره انقلاب مشتری (بهبود مستمر تا سفارشی‌سازی انبوه) هستیم، در این دوره با توجه به افزایش توقع مشتریان، تولید‎کنندگان ملزم شده‌اند که م چکیده کامل
        سفارشی‌سازی انبوه یکی از موضوعات جدید مورد توجه علوم مدیریت و بازاریابی به شمار می‌آید، با توجه به اینکه ما در دوره انقلاب مشتری (بهبود مستمر تا سفارشی‌سازی انبوه) هستیم، در این دوره با توجه به افزایش توقع مشتریان، تولید‎کنندگان ملزم شده‌اند که محصولات خود را با هزینه کم، کیفیت بالا و تنوع زیاد تولید کنند، از طرفی در سال‎های اخیر نظام‎های ارتقای مدیریت کیفیت به سرعت متحول شده‎اند و هم‎اکنون ارتقای مستمر کیفیت با مدیریت کیفیت جامع، جایگاه مهمی یافته‎است. در این راستا مقاله حاضر به دنبال پاسخ‎گویی به این سوال است که ابعاد مدیریت کیفیت جامع چه تاثیری بر توانایی سفارشی‎سازی انبوه دارند؟ در این مقاله ضمن تشریح مفاهیم سفارشی‎سازی انبوه و مدیریت کیفیت جامع، شش بعد مختلف مدیریت کیفیت جامع شناسایی و به کمک نرم‎افزار لیزرل رابطه ا ین ابعاد با سفارشی‎سازی انبوه مورد آزمون قرار گرفته‎است. در این راستا مدلی مفهومی ارائه و آزمون شده‎است، و در نهایت نتایج مورد تجزیه‎و‎تحلیل قرارگرفته و میزان تاثیر هریک از ابعاد مشخص شد. درواقع، نتایج به‎دست‎آمده از تحقیق در قالب مدل مفهومیِ ارائه شده، رابطه میان ابعاد مدیریت کیفیت جامع و سفارشی‎سازی انبوه را تایید می‎نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها در مراحل مختلف چرخه حیات
        فرزین رضایی عبدالله پیری وحید نیلی
        هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مراحل مختلف چرخه حیات است. برای انجام پژوهش دو فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از مدل های رگرسیونی چندگانه استفاده شد. نمونه آماری چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مراحل مختلف چرخه حیات است. برای انجام پژوهش دو فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از مدل های رگرسیونی چندگانه استفاده شد. نمونه آماری پژوهش شامل 113 شرکت طی سال های 1383 الی 1387 می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که اجزای سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها تأثیر مثبت و معناداری دارد و از میان اجزای سرمایه فکری (سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری و سرمایه انسانی)؛ سرمایه ساختاری تأثیر بیشتری را بر ارزش بازار شرکت ها دارد. همچنین سرمایه فکری در مرحله رشد تأثیر بیشتری نسبت به مرحله بلوغ دارد. از میان اجزای سرمایه فکری نیز سرمایه ساختاری در مرحله رشد و سرمایه انسانی در مرحله بلوغ بیشترین تأثیر را بر ارزش بازار شرکت ها می گذارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مطالعه یکپارچگی نظام مدیریت شهری تهران (مطالعه موردی مأموریت خدمات شهری)
        روح اله علیخان گرگانی
        شهر به عنوان کلیتی به هم پیوسته به سازمانی مقتدر با مدیریتی یکپارچه نیازمند است. باتوجه به اهمیت موضوع یکپارچگی در مدیریت شهری، سؤال اصلی در این تحقیق این است که عناصر اصلی ساختاری الگوی بومی مدیریت شهری تهران کدامند و چه نوع وابستگی و مکانیزم هماهنگی میان آن ها وجود دا چکیده کامل
        شهر به عنوان کلیتی به هم پیوسته به سازمانی مقتدر با مدیریتی یکپارچه نیازمند است. باتوجه به اهمیت موضوع یکپارچگی در مدیریت شهری، سؤال اصلی در این تحقیق این است که عناصر اصلی ساختاری الگوی بومی مدیریت شهری تهران کدامند و چه نوع وابستگی و مکانیزم هماهنگی میان آن ها وجود دارد؟ در این تحقیق، از یک منظر که ساختن مدل مفهومی پیشنهادی نگارنده است، شیوه قیاسی- استقرایی مبنای انجام تحقیق قرار گرفت و برای آزمون مدل پیشنهادی از تحلیل‌های کمی استفاده شده‌ است. جامعه آماری تحقیق مدیران سطوح عالی شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری هستند. به منظور استخراج اهمیت هر یک از اهداف حوزه خدمات شهری از نظر خبرگان و فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی (GAHP) استفاده گردید. نهایتاً پس از انجام محاسبات و تحلیل پرسشنامه های بازگشتی، وزن و اهمیت هریک از اهداف حوزه خدمات شهری مشخص گردید. نتایج تحلیل نشان می دهد که در حوزه خدمات شهـری، مأموریت خدمات شهـری و زیبـاسـازی بــا اهمیت ترین و مأموریت تهیه محصولات کشــاورزی و پروتئینی شهـرونـدان کم اهمیت ترین مأموریت های شهرداری در حوزه خدمات شهری هستند. همچنین نوع رابطه و مکانیزم مناسب هماهنگی میان شهرداری با سازمان های مرتبط به تفکیک اهداف مختلف تعیین گردید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارائه الگویی برای بررسی بحران¬های ناشی از زلزله احتمالی با شدت های مختلف با توجه به استحکام ساختمان از دیدگاه ایمنی بهداشت محیط زیست در مراکز آموزش عالی (مطالعه موردی دانشکده عمران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
        مهدی زحمت کشان منوچهر امیدواری حسن آقابراتی
        در کشور ایران بحث زلزله و خطرات و خسارات آن از مهم ترین مسایلی است که در بحث مدیریت بحران مطرح می باشد. مراکز آموزش عالی از مهم ترین سازمان هایی هستند که در آن سرمایه های انسانی، تجهیزات علمی و تاریخی قابل توجهی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق با چکیده کامل
        در کشور ایران بحث زلزله و خطرات و خسارات آن از مهم ترین مسایلی است که در بحث مدیریت بحران مطرح می باشد. مراکز آموزش عالی از مهم ترین سازمان هایی هستند که در آن سرمایه های انسانی، تجهیزات علمی و تاریخی قابل توجهی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق با بهره گیری از روش PSHAو تلفیق آن با منطقAHP و با استفاده از تکنیک FMEA اقدام به ارایه الگویی در خصوص ارزیابی ریسک گردید. نتایج نشان داد که ساختمان دانشکده عمران دارای ساختار ریسک قابل قبول در خصوص زلزله های 9 ریشتر بوده (به دلیل احتمال وقوع بسیار کم زلزله 9 ریشتر در منطقه) ولی در ارتباط با زلزله های 8 ریشتر دارای ریسک غیر قابل قبول ولی قابل تحمل و در زلزله های 7 ریشتر دارای ریسک غیر قابل تحمل می باشد. با توجه به ساختار ساختمان که دارای مقاومت کافی در مقابل زلزله می باشد در خصوص نحوه و نوع استفاده و چیدمان کاربری لازم است مورد بازنگری قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - الگویی جهت ارزیابی و انتخاب طرح های استقرار واحدهای صنعتی با استفاده از روش TOPSIS فازی
        علی خاتمی فیروزآبادی احمد جعفریان امیر حسن زاده
        روش ها و الگوریتم های گوناگونی جهت استقرار واحدهای صنعتی توسط متخصصین و محققین تهیه و تنظیم گردیده اند، ولی نمی توان هیچ روشی را به طور قطع روش بهینه دانست. انتخاب روش یا الگوریتم مناسب در شرایط متفاوت کاری بس دشوار می باشد، زیرا معیارهای زیادی در این انتخاب اعم از کیفی چکیده کامل
        روش ها و الگوریتم های گوناگونی جهت استقرار واحدهای صنعتی توسط متخصصین و محققین تهیه و تنظیم گردیده اند، ولی نمی توان هیچ روشی را به طور قطع روش بهینه دانست. انتخاب روش یا الگوریتم مناسب در شرایط متفاوت کاری بس دشوار می باشد، زیرا معیارهای زیادی در این انتخاب اعم از کیفی و کمی دخیل می باشند که تصمیم گیری را دشوار می سازد. لذا این نوشتار به ارایه یک الگوی تصمیم گیری جهت انتخاب بهترین روش از بین روش ها و الگوریتم های دستی و کامپیوتری می پردازد. طرح های بهینه استقرار، ابتدا از بین طرح ها و روش هایی که به نظر متخصصین کارایی بیشتری در واحد صنعتی مربوطه دارند به دست می آید. همچنین معیارهایی که جهت انتخاب طرح بهینه در همان شرکت اهمیت بالاتری نسبت به دیگر معیارها دارند، به صورت متغیرهای زبانی، توسط آزمون فرض میانگین هر معیار به وسیله متخصصین همان واحد صنعتی انتخاب می گردند. در انتها توسط روش تصمیم گیری FTOPSIS، مناسب ترین روش با توجه به شرایط واحد صنعتی مورد نظر به دست می آید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارایه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی
        وجیهه هوشیار فریبرز رحیم نیا
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارایه مدل شایستگی های مدیران بانک و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. بدین منظور سه سؤال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1- شایستگی های مدیران بانک شامل چه ابعادی است؟ 2- مؤلفه های تشکیل دهنده ابعاد شایستگی های مدیران بانک کدامند؟ 3- آیا مدل استخراج چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارایه مدل شایستگی های مدیران بانک و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. بدین منظور سه سؤال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1- شایستگی های مدیران بانک شامل چه ابعادی است؟ 2- مؤلفه های تشکیل دهنده ابعاد شایستگی های مدیران بانک کدامند؟ 3- آیا مدل استخراج شده از تحقیق معتبر است؟ روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) است. طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد چرا که ابتدا روش کیفی تحقیق انجام می پذیرد و سپس با توجه به نتایج به دست آمده، روش کمی انجام می پذیرد. در بخش کیفی پژوهش با 12 نفر از مدیران برتر بانک مصاحبه به عمل آمد. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در نتیجه، مدل اولیه شایستگی مبتنی بر ابعاد و مؤلفه های شایستگی مدیران بانک استخراج شد. سپس در قسمت کمی تحقیق برای سنجش مدل، پرسشنامه ای در میان 136 نفر از مدیران و معاونین برتر شعب و مدیران ارشد و ستادی توزیع شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و نرم افزار آموس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که تمامی ابعاد و مؤلفه های مدل شایستگی مدیران بانک به جز مؤلفه "تجربه" مورد تأیید واقع شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بـررسی تأثیر ارتقا استانداردهای اخلاقی و بهبـود هنجـارهای ذهنی در کـاهش تمایل به خریـد مصرف کننده از کالای با نام تجاری مشابهِ اصل
        سعید جلالیان بهرام خیری
        در سال های اخیر، بازار محصولات با نام تجاری مشابه اصل توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به خریدِ مصرف کننده از کالای با نام تجاری مشابهِ اصل در میان دو دانشگاه شهر قزوین می پردازد. جامعه مورد بررسی، دانشجویان در حال چکیده کامل
        در سال های اخیر، بازار محصولات با نام تجاری مشابه اصل توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به خریدِ مصرف کننده از کالای با نام تجاری مشابهِ اصل در میان دو دانشگاه شهر قزوین می پردازد. جامعه مورد بررسی، دانشجویان در حال تحصیل دو دانشگاه آزاد و بین المللی شهر قزوین هستند که یک نمونه 415 نفری از آن ها برای این مطالعه به صورت نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم انتخاب شده است. نتایج تحقیق گویای آن است که هنجارهای ذهنی به عنوان مهم ترین عامل در کاهش تمایل به خرید محصولات با نام تجاری مشابه اصل تأثیرگذار می باشد پرونده مقاله