• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی معیارهای تعالی سازمانی در بخش دولتی
        ناصر میرسپاسی غلام رضا معمارزاده اکبر عالم تبریز
        امروزه ترغیب کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری مهم و ضروری است. بخش خصوصی در مورد به کارگیری الگوها و ابزارهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. بخش دولتی دارای شرایط و ویژگی های خاص خود می باشد، لذا نمی تواند عیناً از مدل های بخش خصوصی بهره مند شود. در کنار چکیده کامل
        امروزه ترغیب کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری مهم و ضروری است. بخش خصوصی در مورد به کارگیری الگوها و ابزارهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. بخش دولتی دارای شرایط و ویژگی های خاص خود می باشد، لذا نمی تواند عیناً از مدل های بخش خصوصی بهره مند شود. در کنار ترغیب کیفیت و تعالی، سازمان ها همیشه به دنبال ابزاری هستند تا به وسیله آن میزان تعالی عملکرد خود را اندازه گیری کنند. به همین دلیل به سمت مدل های جامع تعالی حرکت کردند. هدف این مقاله، طراحی مدل تعالی سازمانی و شناسایی ابعاد تعالی در بخش دولتی است تا به وسیله این مدل بتوان میزان بهبود و تعالی عملکرد را در سازمان های بخش دولتی را اندازه گیری کرد. در این مطالعه، با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا، به مطالعه متون تخصصی و مدل های مختلف تعالی سازمانی پرداخته و ابعاد تعالی سازمانی در بخش دولتی شناسایی شده است. داده های تحقیق از بخش دولتی و به روش نمونه گیری قضاوتی هدف مند جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد اصلی مدل تحلیل و شناسایی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مدل تعالی سازمانی در بخش دولتی دارای دو محور اصلی مدیریت منابع سازمانی و مدیریت ارتباط با شهروندان می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تأثیر تنوع فروشگاهی و شرایط محیط درونی و بیرونی بر رضایت مشتریان از مراکز خرید
        کامبیز حیدرزاده مریم عبقری
        هدف از این پـژوهش بـررسی تأثیر تنوع فروشگاهی و شرایط محیط درونی و بیـرونی بر رضایت مشتریان از مراکز خریـد می بـاشد. با توجه به افـزایش روز افزون مراکز خرید در ایران، شناسایی عوامل مؤثر بر جذابیت مراکز خرید و به تبع آن رضایت مندی مشتریان برای مالکان و مدیران مراکز خرید ا چکیده کامل
        هدف از این پـژوهش بـررسی تأثیر تنوع فروشگاهی و شرایط محیط درونی و بیـرونی بر رضایت مشتریان از مراکز خریـد می بـاشد. با توجه به افـزایش روز افزون مراکز خرید در ایران، شناسایی عوامل مؤثر بر جذابیت مراکز خرید و به تبع آن رضایت مندی مشتریان برای مالکان و مدیران مراکز خرید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر مبنای روش در زمره پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش در شهر تهران انجام شده است و بازدیدکنندگان دو مرکز خرید تیراژه و میلاد نور، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند. تعداد 385 پرسشنامه به روش تصادفی ساده نظام مند بین بازدیدکنندگان مراکز خرید منتخب توزیع و جمع آوری شد و جهت آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که از میان عوامل مؤثر بر جذابیت مراکز خرید و رضایت مشتریان، دو عامل ترکیب تنوع خرده فروشی و جو محیطی بیشترین تأثیر را داشته است. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می شود مدیران مراکز خرید از طریق ایجاد ترکیب بهینه ای از فروشگاه ها و نیز با ایجاد جو محیطی مناسب در حمایت از فروشگاه های موجود، بر جذابیت مراکز خرید و رضایت مندی مشتریان بیفزایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه توانمندسازی کارکنان و تعهد سازمانی کارکنان
        طیبه عباسی شهریار حسن پور رحمن حسنعلی پور هریس
        چالش های محیطی عصر حاضر از نظر پیشرفت سریع فن آوری، افزایش انتظارات مشتریان و ضرورت انعطاف پذیری، سازمان ها را برای جستجوی راهی برای تداوم بقای خود وارد کرده است. در این میان، بسیاری از سازمان ها راه حل را توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان تشخیص داده اند. در تحقیق حاضر چکیده کامل
        چالش های محیطی عصر حاضر از نظر پیشرفت سریع فن آوری، افزایش انتظارات مشتریان و ضرورت انعطاف پذیری، سازمان ها را برای جستجوی راهی برای تداوم بقای خود وارد کرده است. در این میان، بسیاری از سازمان ها راه حل را توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان تشخیص داده اند. در تحقیق حاضر تلاش بر این است که میزان توانمندی کارکنان و تعهد سازمانی آنان و نیز رابطه بین این دو متغیر در جامعه مورد نظر، مطالعه و بررسی گردد. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی است. همچنین پژوهش در ردیف تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بیمارستان باقرالعلوم شهرستان اهر می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ارتباط مثبت و معنی داری بین توانمندسازی و تعهد کارکنان وجود دارد و می توان نتیجه گیری کرد که که دو متغیر اصلی پژوهش یعنی توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه معناداری با همدیگر داشته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی سیستم ارزیـابی عملکرد بـر مبنای شاخص¬های الزامات صنایع خـودروسـازی با استفاده از مدل تلفیقی 1AHP و 2 TOPSISو منطق رادار در مدل تعالی سازمانی EFQM3 (موردکاوی: تأمین-کنندگان شرکت فرآوری و ساخت قطعات خودروی ایران)
        محمد طالقانی ناصر حمیدی سید علیرضا موسوی فر
        شرایط محیطی، سازمان های بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا می کنند. بنابراین سازمان های تولیدکننده قطعات خو چکیده کامل
        شرایط محیطی، سازمان های بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا می کنند. بنابراین سازمان های تولیدکننده قطعات خودرو به کمک ارزیابی عملکرد، شاخص های تأمین کننندگان خود، می توانند درجهت ارتقا و تعالی مشتریان (خودروسازها) کوشا باشند. مدل های سنتٌی ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان، تنها بر کنترل هزینه های تولید و کارآیی مبتنی بودند، در حالی که در موقعیت فعلی، به دلیل تغییرات غیرقابل پیش بینی در محیط کسب و کار و دشواری های مدیریتی، فضای رقابتی بین بنگاه ها ایجاد شده و توجه به برخی شاخص های غیرمالی نیز لازم شده است. تحقٌق اهداف شاخص های صنایع خودروسازی نظیر (ممیزی فرآیند، ممیزی محصول، تحویل به موقع، هزینه های کیفیت، PPM4، برگشتی از مشتریان و تأمین کنندگان، اثربخشی کلی تجهیزات و رضایت سنجی مشتریان) باعث تحرک و پویایی سازمان ها و در نتیجه رضایت مشتریان می شود. پژوهش حاضر نیز ضمن طراحی یک مدل تلفیقی مناسب از مدل های تصمیم گیریTOPSIS & AHP و منطق رادار در مدل تعالی سازمانی (EFQM)و با استفاده از شاخص های فوق الذکر و هم چنین بهره گیری از یافته های علمی و مطالعات نظری، به اولویت بندی تأمین کنندگان شرکت قطعات خودروسازی، فرآوری و ساخت به صورت علمی و کاربردی پرداخته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری (توانمند سازی کارکنان) در سازمان های دولتی
        زهره داناصفهانی حبیب اله طاهرپور
        تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری (توانمند سازی کارکنان) در دستگاه های دولتی انجام گرفته است. به منظور انجام این تحقیق بر مبنای روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، پرسشنامه ای طراحی گردید و برای طرح سئوالات پرسشنامه با استفاده از 27 م چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری (توانمند سازی کارکنان) در دستگاه های دولتی انجام گرفته است. به منظور انجام این تحقیق بر مبنای روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، پرسشنامه ای طراحی گردید و برای طرح سئوالات پرسشنامه با استفاده از 27 متغیر شناسایی شده در ادبیات نظری پژوهش و نظرات استاد راهنما و مشاور و متخصصین و صاجب نظران اقدام شد. پرسشنامه پس از تعیین حجم نمونه، بین مجریان این قانون در دستگاه های اجرایی تهران و قزوین که به طور تصادفی ساده انتخاب شدند، توزیع گردید. در تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از نرم افزارSPSS و روش تحلیل عاملی استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که شش عامل به عنوان عوامل مؤثر بر اجرای فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری (توانمند سازی کارکنان) شناسایی شدند. این عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از: "فن آوری اطلاعات و تمایل مجری"، "حمایت و مشارکت"، "سازماندهی"، "ماهیت خط مشی"، "شرایط اجتماعی و سادگی خط مشی" و "هماهنگی". پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقش تبلیغات اینترنتی بر اثربخشی خدمات بانکداری الکترونیکی
        بیت اله اکبری مقدم مهدی بهبودی فرزانه جعفری
        با رسیدن تعداد کاربران ایرانی اینترنت به بیش از 33 میلیون نفر، مجرای کسب و کار در ایران از شیوه های سنتی به شیوه های الکترونیکی در حال تغییر است. با توسعه سریع تجارت الکترونیک و اینترنت و بخش های مالی و بانکداری، مشتریان به استفاده از بانکداری الکترونیکی ترغیب می شوند، چکیده کامل
        با رسیدن تعداد کاربران ایرانی اینترنت به بیش از 33 میلیون نفر، مجرای کسب و کار در ایران از شیوه های سنتی به شیوه های الکترونیکی در حال تغییر است. با توسعه سریع تجارت الکترونیک و اینترنت و بخش های مالی و بانکداری، مشتریان به استفاده از بانکداری الکترونیکی ترغیب می شوند، از این رو لازم است، سیستم های بانکی جهت حفظ و توسعه بازار خود از یک سو و افزایش رضایت مندی مشتریان بانکی از سوی دیگر، به نحوه ترغیب کاربران اینترنتی برای انجام تراکنش الکترونیکی، از طریق تبلیغات اینترنتی توجه نمایند. این مطالعه، تأثیر تبلیغات اینترنتی بر سطوح انگیختگی و نگرش مثبت از برند را مورد بررسی قرارداده است. پس از بررسی روایی (تحلیل محتوا) و پایایی تحقیق (به میزان 81 درصد آلفای کرونباخ)، تعداد 161 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره‌گیری از روش‌های تی استیودنت صورت پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که، تبلیغات اینترنتی تأثیر بسزایی در ترغیب مشتریان بانکداری برای انجام تراکنش الکترونیکی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بـررسی سطح رضایت مندی مسافرین از خدمات هواپیمـایی جمهوری اسلامی ایـران بـر اساس مدل چرخه حیات
        ناصر جواهری زاده محمد بامنی مقدم مینا خسروی
        این پژوهش با هدف بررسی سطح رضایت مندی مسافران از خدمات ارایه شده توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل چرخه حیات در سال1389 به انجام رسیده است تا دریابیم که هُما در چه جایگاهی از منظر رضایت مندی مسافرین قرار دارد و این که این میزان رضایت مندی در قسمت هایی از ش چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی سطح رضایت مندی مسافران از خدمات ارایه شده توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل چرخه حیات در سال1389 به انجام رسیده است تا دریابیم که هُما در چه جایگاهی از منظر رضایت مندی مسافرین قرار دارد و این که این میزان رضایت مندی در قسمت هایی از شرکت که مسافرین با کارکنان تماس مستقیم داشته (فروش، خدمات فرودگاهی، خدمات پرواز) چه میزان می باشد. هم چنین در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مندی مسافرین پرداخته شده است و در نهایت با توجه به اهمیت این عوامل از منظر مسافرین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، عوامل فوق الذکر اولویت بندی شدند. جامعه آماری شامل مسافرین پروازهای داخلی و خارجی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که بیش از دو پرواز در دو سال داشته اند، می باشد. از بین آن ها نمونه ای به اندازه 385 نفر به روش خوشه ای انتخاب و اطلاعات توسط پرسشنامه بر اساس مدل کالاکوتا و به صورت طیف لیکرت تهیه، توزیع و گردآوری شد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش میدانی بود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که میزان رضایت مشتریان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در هر سه مرحله جذب، ارتقا و حفظ در حد بالای متوسط می باشد. هم چنین میزان رضایت مندی از قسمت های فروش، خدمات فرودگاهی و خدمات پرواز نیز بالای حد متوسط گزارش شد. عوامل مؤثر بر رضایت مندی مسافرین به ترتیب عبارت بودند از: 1- اعتبار و نام شرکت 2- رضایت از ارایه خدمات به مسافرین کثیرالسفر 3- رضایت از کیفیت خدمات 4- رضایت از قیمت (بلیت، بارِ همراه، خدمات ویژه) 5- رضایت از خدمات پس از فروش بلیت 6- رضایت از میزان انعطاف پذیری شرکت 7- رضایت از ایمنی پروازها. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی نقش و میزان تأثیر فاکتورهای فردی کارکنان بر کیفیت تسهیم دانش (مطالعه موردی: اداره امور زندان¬ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان آذربایجان غربی)
        محمد سلیمانی جعفر برزگر قره باغ جعفر صادق فیضی یوسف پاشازاده
        تسهیم دانش به عنوان یکی از فرآیند های مدیریت دانش می باشد. تسهیم دانش فرآیند انتقال دانش از یک فرد به فرد دیگر بوده و امکان دارد در این فرآیند، افراد بتوانند دانش صریح یا ضمنی را با هم مبادله کنند و دانش جدیدی را خلق نمایند. اگر تسهیم دانش به خوبی انجام گیرد، منجر به تو چکیده کامل
        تسهیم دانش به عنوان یکی از فرآیند های مدیریت دانش می باشد. تسهیم دانش فرآیند انتقال دانش از یک فرد به فرد دیگر بوده و امکان دارد در این فرآیند، افراد بتوانند دانش صریح یا ضمنی را با هم مبادله کنند و دانش جدیدی را خلق نمایند. اگر تسهیم دانش به خوبی انجام گیرد، منجر به توسعه و افزایش کیفیت ارایه خدمات در سازمان ها، به خصوص در سازمان های دولتی می شود و هم چنین جهت رسیدن به مزیت رقابتی در سازمان های بخش عمومی باید ارایه خدمات با کیفیت به عامه مردم، مد نظر باشد. مطالعاتی که قبلاً انجام گرفته اند فاکتورهای تأثیرگذار بسیاری را بر عمل تسهیم دانش بیان کرده اند. ولی این مطالعات اغلب بر جنبه های تکنولوژیکی و سازمانی تسهیم دانش تمرکز کرده اند. مطالعات بسیار کمی تأکید بر سایر فاکتورها مانند جنبه های فردی کرده اند که در این تحقیق به بررسی فاکتورهای فردی مؤثر بر کیفیت تسهیم دانش پرداخته شد. در این تحقیق میزان تأثیر فاکتورهایی مانند آگاهی، انگیزش، شخصیت و اعتماد بر روی کیفیت تسهیم دانش مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل از تحقیق رابطه مستقیم و معنی داری بین کلیه فاکتورهای فردی و کیفیت تسهیم دانش را اثبات نمودند و ضریب همبستگی بین فاکتورهای آگاهی، انگیزش، شخصیت و اعتماد، با کیفیت تسهیم دانش نیز به ترتیب برابر با 826/0 ،796/0 ، 722/0 و 245/0 به دست آمد و بنابراین فرضیه های تحقیق مورد تأیید قرار گرفتند. پرونده مقاله