ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها
محورهای موضوعی : مدیریتنیما هاشمی 1 , فرهاد حسین زاده لطفی 2 , سید اسماعیل نجفی 3
1 - دانشکده مهندسی صنایع – دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد علوم و تحقیقات
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: کارآیی, تحلیل پوششی داده ها, بهره وری,
چکیده مقاله :
امروزه، به منظور ارزیابی کارایی و بهره وری سیستم های دانشگاهی از مدل های ریاضی تحقیق در عملیات استفاده می شود. این مدل ها مجموعه ی از فعالیت های آموزشی پژوهشی و خدماتی را به عنوان شاخص های ورودی و خروجی در نظر می گیرند و با توجه به میزان اهمیت و تأثیرگذاری هر یک از شاخص ها در مجموعۀ عملکرد، نسبت مجموع موزون خروجی ها بر مجموع موزون ورودی ها به عنوان میزان کارآیی واحدهای تصمیم گیرنده محاسبه می شود. در این مقاله با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، کارآیی فنی یازده گروه آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته که در دو حالت بازدهی به مقیاس ثابت و بازدهی به مقیاس متغیر محاسبات انجام پذیرفته است و نتایج به دست آمده از محاسبه کارآیی نشان می دهد که از مجموع 11 واحد مورد بررسی 6 واحد کارا و تنها در 5 واحد با ناکارایی مواجه می شویم همچنین رتبه بندی کارآیی گروه های آموزشی، نقاط ضعف و قوت هر یک از گروه ها و وضعیت استفاده از منابع نیز بیان شده است.
In recent years, mathematical and operation research models are commonly used to assess efficiency and productivity of educational departments of universities and ranking them. Some sets of educational, research, and service activities are then considered as input and output indices of the models. Then, according to the importance and influence of indices on total performance of Decision-making Units (DMU), the efficiency score is defined as the weighted sum of outputs-weighted sum of inputs ratio. In this article, we obtained the efficiency score of 11 educational departments in two cases constant return to scale and variable return to scale using Data Envelopment Analysis (DEA). The results showed that 6 DMUs are efficient and 5 DMUs are inefficient.