بررسی تأثیر نام و نشان تجاری بر وفاداری مشتری در صنعت مواد غذایی ایران
محورهای موضوعی : مدیریتمحمدمهدی پرهیزکار 1 , سعید رمضانی 2 , وحید رضا حلوایی ها 3
1 - استادیار دانشکده مدیریت، سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت، سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت، سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: برند, وفاداری, اعتماد به برند, شهرت برند, ارزش درک شده, تصویر برند,
چکیده مقاله :
کلیه فعالیت های سازمان با هدف کسب سود صورت می گیرد. اما چنان چه شما در پی کسب سود پایدار هستید، راهی به جز اخذ استراتژی هایی جهت افزایش وفاداری مشتریان نخواهید داشت که این نیز یک هدف دشوار است. با وجود این، سازمان ها مزایای قابل اتکایی مانند قدرت نام تجاری شان را در اختیار دارند که می توانند با اهرم کردن آن به این هدف خود برسند. در این مقاله تلاش شده است تا به بررسی تأثیر نام تجاری بر وفاداری مشتریان بپردازیم. بدین منظور یک پیمایش میدانی از 160 مشتری از میان مشتریان سه برند فعال در زمینه صنایع غذایی در ایران صورت گرفت. نتایج آزمون مدل مفهومی نشان می دهد که در این تحقیق دلایل قابل استنادی جهت رد ارتباط میان اعتماد به برند و ارزش درک شده برند با ارزش کلی برند یافت نشد و نیز بین تصویر برند و شهرت برند با وفاداری مصرف کننده ارتباط مستقیمی پیدا نگردید.
All company’s activities aimed to earn more profit; in fact it is the ultimate goal for them. But If you want permanent profit you have no choice except of obtaining strategies that lead to consumer loyalty .Of course it is a very difficult target nevertheless these companies have some useful advantages like their brand equity that they can leverage them to achieve this goal. So in this study we tried to examine the impact of brand equity on consumer loyalty. For this reason a survey is undertaken among 160 customers of the three companies in food industry (in Iran). Results of the test of conceptual model indicate that in this case we have no reason to contradict the direct relationship between Brand Reliability and Brand Perception Value and consumer loyalty, and we have found no direct relationship between Brand Image and Brand Reputation and consumer loyalty.