بررسی نقش و میزان تأثیر فاکتورهای فردی کارکنان بر کیفیت تسهیم دانش (مطالعه موردی: اداره امور زندان¬ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان آذربایجان غربی)
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد سلیمانی 1 , جعفر برزگر قره باغ 2 , جعفر صادق فیضی 3 , یوسف پاشازاده 4
1 - دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین، ایران
2 - دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین، ایران
3 - دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
4 - دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: شخصیت, کیفیت تسهیم دانش, آگاهی, اعتماد, انگیزش,
چکیده مقاله :
تسهیم دانش به عنوان یکی از فرآیند های مدیریت دانش می باشد. تسهیم دانش فرآیند انتقال دانش از یک فرد به فرد دیگر بوده و امکان دارد در این فرآیند، افراد بتوانند دانش صریح یا ضمنی را با هم مبادله کنند و دانش جدیدی را خلق نمایند. اگر تسهیم دانش به خوبی انجام گیرد، منجر به توسعه و افزایش کیفیت ارایه خدمات در سازمان ها، به خصوص در سازمان های دولتی می شود و هم چنین جهت رسیدن به مزیت رقابتی در سازمان های بخش عمومی باید ارایه خدمات با کیفیت به عامه مردم، مد نظر باشد. مطالعاتی که قبلاً انجام گرفته اند فاکتورهای تأثیرگذار بسیاری را بر عمل تسهیم دانش بیان کرده اند. ولی این مطالعات اغلب بر جنبه های تکنولوژیکی و سازمانی تسهیم دانش تمرکز کرده اند. مطالعات بسیار کمی تأکید بر سایر فاکتورها مانند جنبه های فردی کرده اند که در این تحقیق به بررسی فاکتورهای فردی مؤثر بر کیفیت تسهیم دانش پرداخته شد. در این تحقیق میزان تأثیر فاکتورهایی مانند آگاهی، انگیزش، شخصیت و اعتماد بر روی کیفیت تسهیم دانش مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل از تحقیق رابطه مستقیم و معنی داری بین کلیه فاکتورهای فردی و کیفیت تسهیم دانش را اثبات نمودند و ضریب همبستگی بین فاکتورهای آگاهی، انگیزش، شخصیت و اعتماد، با کیفیت تسهیم دانش نیز به ترتیب برابر با 826/0 ،796/0 ، 722/0 و 245/0 به دست آمد و بنابراین فرضیه های تحقیق مورد تأیید قرار گرفتند.
Knowledge sharing is an important step in knowledge management whereby knowledge is exchanged among individuals. During this process explicit or tacit knowledge can be passed from one to another with the possibility of creating new knowledge. Excellent knowledge sharing leads to development and improved service quality in organizations. However, to obtain the competitive advantages in public organizations, providing quality services to the society members must be strongly considered. Many effective factors contributing to knowledge sharing have been already identified in previous studies. However they focused on technological and organizational aspects rather than individual aspects of knowledge sharing. Therefore, we studied the individual aspects involved in the quality of knowledge sharing. The correlation between awareness, motivation, personality and trust in knowledge sharing was studied. Our results showed a direct and significant correlation between each of above -mentioned individual factor with quality of knowledge sharing (Correlation coefficient: 0.826, 0.796, 0.722 and 0.245 respectively, P<0.01) confirming our hypothesis.