شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری و تعهد به نام و نشان تجاری(برند) در رسانه های اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد علی عبدالوند 1 , الهام هنری شریف 2
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران.
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات).
کلید واژه: اعتماد به برند, رسانه اجتماعی, مدل مشتری محور از جامعه برند, تعهد به برند, وفاداری به برند,
چکیده مقاله :
با توجه به چشم اندازی از جامعه نام تجاری (برند) به همراه اعتماد و تعهد به نام تجاری و ادبیات وفاداری هدف ما این است که نشان دهیم چگونه جوامع نام تجاری (برند) بر پایه رسانههای اجتماعی ، بر روی عناصری از مدل مشتری محور و وفاداری و تعهد به نام تجاری تأثیر میگذارد و با بررسی میزان تأثیر هریک از این عوامل، پیشنهادات کاربردی جهت بهبود این عوامل در این رسانهها معرفی گردیده است ؛ در این مطالعه که بر اساس طرح پژوهش توصیفی و از نظر هدف کاربردی میباشد در تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از تحلیل عاملی، تحلیل همبستگی (پیرسون) و برای آزمون فرضیهها و بررسی روابط بین متغیرها ، آزمونهای همبستگی و مقایسهای و دیگر آزمونهای مورد نیاز از آمار استنباطی به کمک نرم افزارهای تحلیل آماری SPSS 22.0 و از نرم افزارLISREL 8.80 جهت تحلیل عاملی سازهها استفاده شده است. همچنین از روش مدلسازی معادلات ساختاری جهت برازش مدل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که جامعه نام تجاری در رسانه اجتماعی بر رابطه مشتری/محصول و نام و نشان تجاری و شرکت و سایر مشتریان مؤثر بوده، همچنین بهبود روابط مشتریان با شرکت، محصول و سایر مشتریان موجب افزایش اعتماد مشتریان به نام و نشان تجاری (برند) خواهد شد و در نهایت تعهد و وفاداری مشتریان به نام و نشان تجاری (برند) نیز افزایش می یابد.
Purpose :Taking the perspective of the brand community building plus the brand trust, brand commitment and loyalty literatures, our goal is to show how brand communities based on social media influence elements of the customer centric model (i. e., the relationships among focal customer and brand, product, company, and other customers), brand trust, brand commitment and brand loyalty among Novin-leather customers. Methodology – A survey was conducted based on empirical study with 334 respondents among Novin-leather customers from their platforms (http://www.novinleather.com/) In the spring of 1393. Findings : We find that brand trust has a fully mediating role in converting the effects of enhanced relationships in brand community to brand loyalty and brand commitment in social media. Originality/Value – On the base of customer centric model of brand community we show how this brand community could affect brand elements and loyalty and commitment in social media and we explain the effects of centric model’s elements on trust, commitment and loyalty.