اثر ویژگیهای خدمات نرمافزاری تلفن همراه بر نگرش و رضایت مشتریان
محورهای موضوعی : مدیریتمرضیه حاجیسلیم 1 , علی بدیعزاده 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: صنعت بیمه, رضایت مشتری, ویژگیهای خدمات نرمافزاری تلفن همراه, نگرش به استفاده,
چکیده مقاله :
پرداختن به ویژگیهای خدمات نرمافزاری از آنجایی که میتواند در رضایت مشتری برای شرکتها موثر باشد، و برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند، حائز اهمیت میباشد. در همین راستا یکی از جدیدترین خدمات نرمافزاری کاربردی که در شرکت-های بیمهای جدیداً ارائه گردیده است، خدمات نرمافزاری کاربردی تلفن همراه بیمه میباشد، لذا در همین راستا در این تحقیق به تاثیر ویژگیهای خدمات نرمافزاری کاربردی تلفن همراه بیمه بر نگرش به استفاده و رضایت مشتری در صنعت بیمه پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر توصیفی، پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریانی بیمه ملت که از خدمات نرمافزاری تلفن همراه بیمه ملت در بازه زمانی ابتدای تیر (1394) تا انتهای فروردین (1395) استفاده نموده بودند تشکیل دادند که تعداد آنها 200 نفر بود. برای گردآوری دادههای مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از سنجش روایی محتوا، مورد تایید قرار گرفت. برای سنجش پایایی ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که 894/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون همبستگی و معادلات ساختاری استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، ویژگیهای خدمات نرمافزاری تلفن همراه بیمه شامل (سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، سرگرمی درک شده، سازگاری درک شده) بر نگرش به استفاده و رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنیداری داشته و ریسک درک شده بر نگرش و رضایت مشتری تاثیر منفی و معنیداری دارند. همچنین نگرش به استفاده بر رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنیداری دارد و نگرش به استفاده در اثر ویژگیهای خدمات نرمافزاری تلفن همراه بر رضایت مشتری نقش میانجیگری دارد.
Considering features of application is important since it can be effective in customer satisfaction and produce competitive advantages. In this way, one of the newest application services implemented in insurance companies is insurance mobile App services. Thus, in this research, the effects of insurance mobile app services on customer satisfaction and attitude toward using in insurance industry is considered. This research is practical in terms of purpose and explorative, survey.Considering limitations of population, all of those 200 customers were selected as sample. Data collection method is based on questionnaire with 2 separate parts. First part includes demographic information and second part includes 29 professional questions. Validity of the questionnaire was approved based on content validity test according to 30 professors' answer. In addition, reliability test was performed based on factor analysis. Explanation and analysis of collected data is performed by descriptive (frequency, average, standard deviation) and inferential (Variance Analysis, Correlation, and structural equation) methods. Based on the results, features of mobile app services( perceived ease of use, perceived usefulness, perceived playfulness, and perceived compatibility) have positive effects on attitude toward using and customer satisfaction, and perceived risk has negative effect on attitude toward using and customer satisfaction. In addition, attitude toward using has positive effect on customer satisfaction and attitudes toward the use is the role of mediation in Effects of the characteristics software in mobile services on customer satisfaction
_||_