تبیین اثرات شخصیت بر تضاد کار خانواده و پیامدهای آن بر کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریتآرین قلی پور 1 , هادی سلامی 2 , مجیده عینیان 3
1 - دانشکده مدیریت-دانشگاه تهران
2 - دانشکده مدیریت-دانشگاه تهران
3 - دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران
کلید واژه: رضایت شغلی, عجین شدن با کار, شخصیت, کلمات کلیدی: تضاد کار خانواده,
چکیده مقاله :
تصور عمومی بر این است که شغل معلمی به لحاظ اینکه ساعات کاری محدودی دارد، از لحاظ تضاد کار خانواده بهترین شغل برای زنان است و زنان در این شغل استرس کمی داشته و تضاد کار خانواده را احساس نمی کنند. این تحقیق درصدد است تا رابطه بین شخصیت و تضاد کار خانواده را تبیین کرده و پیامدهای تضاد کار خانواده را بر رضایت شغلی، عجین شدن با کار در معلمان بررسی کند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که تضاد کار خانواده در شغل معلمی وجود داشته و موجب استرس، نارضایتی شغلی و بیگانگی از کار می شود و بخش اعظمی از این تضاد به خاطر این است که قسمتی از کار معلمان (مثل تصحیح اوراق) در خانواده انجام می شود.
It is generally believed that teaching is the best job for women from the view of work-family conflict due to its short work time. They are more comfortable and experience less stress in this job hence feeling less so called conflict. This investigation intends to explain the relationship between personality and work-family conflict, resulting outcomes of conflict on job satisfaction, and involvement with job. Findings indicate that teaching contributes to the mentioned conflict and brings about job dissatisfaction and the job-alienation. This is because teachers do some part of their jobs in the house (e.g. to correct the papers).