طراحی سیستم ارزیـابی عملکرد بـر مبنای شاخص¬های الزامات صنایع خـودروسـازی با استفاده از مدل تلفیقی 1AHP و 2 TOPSISو منطق رادار در مدل تعالی سازمانی EFQM3 (موردکاوی: تأمین-کنندگان شرکت فرآوری و ساخت قطعات خودروی ایران)
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد طالقانی 1 , ناصر حمیدی 2 , سید علیرضا موسوی فر 3
1 - دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحدرشت،ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران
3 - کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ایران
کلید واژه: TOPSIS, تأمین¬کنندگان, مُمیزی فرآیند, ممیزی محصول, تحویل به موقع, هزینه¬های کیفیت, PPM, اثربخشی کلی تجهیزات, رضایت¬سنجی مشتریان, منطق رادار, AHP و EFQM,
چکیده مقاله :
شرایط محیطی، سازمان های بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا می کنند. بنابراین سازمان های تولیدکننده قطعات خودرو به کمک ارزیابی عملکرد، شاخص های تأمین کننندگان خود، می توانند درجهت ارتقا و تعالی مشتریان (خودروسازها) کوشا باشند. مدل های سنتٌی ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان، تنها بر کنترل هزینه های تولید و کارآیی مبتنی بودند، در حالی که در موقعیت فعلی، به دلیل تغییرات غیرقابل پیش بینی در محیط کسب و کار و دشواری های مدیریتی، فضای رقابتی بین بنگاه ها ایجاد شده و توجه به برخی شاخص های غیرمالی نیز لازم شده است. تحقٌق اهداف شاخص های صنایع خودروسازی نظیر (ممیزی فرآیند، ممیزی محصول، تحویل به موقع، هزینه های کیفیت، PPM4، برگشتی از مشتریان و تأمین کنندگان، اثربخشی کلی تجهیزات و رضایت سنجی مشتریان) باعث تحرک و پویایی سازمان ها و در نتیجه رضایت مشتریان می شود. پژوهش حاضر نیز ضمن طراحی یک مدل تلفیقی مناسب از مدل های تصمیم گیریTOPSIS & AHP و منطق رادار در مدل تعالی سازمانی (EFQM)و با استفاده از شاخص های فوق الذکر و هم چنین بهره گیری از یافته های علمی و مطالعات نظری، به اولویت بندی تأمین کنندگان شرکت قطعات خودروسازی، فرآوری و ساخت به صورت علمی و کاربردی پرداخته است.
Environment conditions have placed the large organizations in a situation that some of them should continuously make efforts and compete in order to survive and to keep dominance in industry .So evaluating the indices of suppliers' performance; auto pieces manufacturing organizations can try to increase the customers' satisfaction. The classical models of Supplier's performance evaluation were based on Production Cost control and efficiency. But now, unforeseen changes in business environment and managerial challenges have resulted in intense competition among the companies, entailing the consideration of non-financial indices. Achieving the target industrial indices such as (Process Audit, Product Audit, Time on Delivery, Cost of Quality, Part per Million, Overall Equipment Effectiveness and Measuring Customers Satisfaction) lead to excellence and customers' satisfaction in organizations. Using the above-mentioned indices as well as the scientific data and theoretical studies, this study offers a model integrating decision making model and Radar logic in organization excellence model (EFQM( and ranks of Faravari & Sakht Vehicle part manufacture Company Suppliers accordingly..