بهرهگیری از سیاستهای طرف تقاضا در اخلاق کسب و کار
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - دانشکده مدیریت و اقتصاد - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
کلید واژه: جامعه مدنی, سیاست های طرف تقاضا, فایده گرایی قاعده محور, اخلاق کسب و کار,
چکیده مقاله :
حدوداً سه دهه است که مباحث اخلاقی بنحو گسترده در رشته مدیریت مورد بحث قرار گرفته است. در اخلاق کسب و کار، سیاستهایی که سازمانهای مختلف باید بکار گیرند ، به نحوی که مقید به قیود اخلاقی باشند به بحث گذاشته شده است. معمولا سیاستهایی که در حال حاضر به انحا گوناگونی نظیر مالیات سبز توصیه و اجرا می شود ناظر به طرف عرضه است. در این مقاله ، مکتب فایده گرایی قاعده محور برای نشان دادن اهمیت جامعه مدنی و بهره گیری از رویکرد تقاضا محور به منظور نهادینه سازی استاندارد های اخلاقی در سازمانها بکار گرفته شده است. بنا برآموزه های این مکتب،انجام و ترک افعالی که اگر به صورت قاعده در آیندیبیشینه شدنفایده و کمینه شدن درد و رنجِ بیشترین شهروندانرا به همراه خواهند داشت؛ اخلاقا موجه است.باپیش چشم قرار دادنآموزه هایفایده گرایانه ، نقش مشتری در اتخاذ سیاستهای طرف عرضه نشان داده شده است. در خاتمه، در راستای نقد سیاست های حاکم بر روند اخلاقی سازی کسب و کار مبتنی بر کنترلِ نظام عرضه کنونی، پیشنهاداتی جهت نهادینه سازی سیاستهای طرف عرضه در سازمانها مطرح شده است.
Ethical issues have been extensively discussed in management discipline for around three decades. The ways in which different organizations are expected to determine their policies so that they are ethical, in a broad sense, is disputed in business ethics. In this paper, Rule-Utilitarianistic approach is utilized in order to help the civil society in concretizing ethical standards in organizations. To do so, the significant role of customers is illustrated, as far as supply side’s policies are concerned. In conclusion, in order to concretize supply side’s policies in organizations, some suggestions are put forward.