ارائه بوم مدل کسبوکارهای کوچک و متوسط(SMEs) مبتنی بر شبکه خلق ارزش با رویکرد مدلسازی تجاری پویا
محورهای موضوعی : مدیریتمحسن مظلومی 1 , جلال حقیقت منفرد 2 , محمدرضا کاباران زاد 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
کلید واژه: بوم مدل کسبوکار, کسبوکارهای کوچک و متوسط, خلق ارزش, مدلسازی تجاری پویا,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش توسعه استراتژیهای کسبوکارهای کوچک و متوسط(SMEs) از طریق بازطراحی شبکه خلق ارزش(مدل بوم کسبوکار) با رویکرد مدلسازی تجاری پویا، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسطِ فعال در صنایع غذایی شهر تهران، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیر تصادفی قضاوتی، از نظرات 15 نفر خبره استفاده شد. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله انجام شد. شناسایی مولفههای مدل کسب و کار از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیلتم؛ تعیین وزن عوامل و روابط علی-معلولی مولفههای مدل، از طریق ابزار پرسشنامه؛ نمایش فرآیند بازخورد رفتار سیستم بر اساس شبکه به هم پیوستهای از حلقههای بازخوردی در قال نمودار حالت جریان با استفاده از الگوسازی به روش پویایی سیستم. بر این اساس در مرحله شناسایی ابعاد و مولفهها با استفاده از تحلیل تم و در طی مرحله آشنایی با دادهها، شواهد گفتاری شناسایی شده(86 مورد) ازمتن مصاحبهها در قالب 22 کد اولیه برچسبزنی شد. سپس، کدهای اولیه در قالب نه تم فرعی و نهایتاً، یک تم اصلی دستهبندی شدند. در نهایت، پس از الگوسازی به روش پویایی سیستم(SD)، شبکه خلق ارزش در قالب نمودار حالت جریان، رسم گردید.
The purpose of this research is to develop the strategies of small and medium businesses (SMEs) through redesigning the value creation network (business ecosystem model) with a dynamic business modeling approach. The current research community was formed by professors and experts in the field of small and medium businesses active in the food industry of Tehran. In this research, the opinions of 15 experts were used using a non-random judgment method. The process of data analysis was done in three stages. Identifying the components of the business model through interviews and using the analysis method; Determining the weight of the factors and the cause-and-effect relationships of the model components, through the questionnaire tool; Representation of the feedback process of the system behavior based on an interconnected network of feedback loops in the form of flow state diagram using system dynamics modeling. Based on this, in the phase of identifying the dimensions and components using theme analysis and during the familiarization phase with the data, the identified speech evidences (86 cases) from the text of the interviews were labeled in the form of 22 primary codes. Then, the initial codes were categorized into nine sub-themes and finally, one main theme. Finally, after modeling using the system dynamics (SD) method, the value creation network was drawn in the form of a flow diagram.