الزامات طراحی نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
محورهای موضوعی : مدیریتزهرا تقی پور 1 , ابوالحسن فقیهی 2 , حسن درویش 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور غرب، تهران، ایران
کلید واژه: رداخت مبتنی بر عملکرد , وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات , شناسایی الزامات طراحی مدل, مدلسازی ساختاری تفسیری,
چکیده مقاله :
با تغییر رویکرد نظام بودجهریزی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سنتی به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد امکان پرداخت مبتنی بر عملکرد که پیش از این بصورت ثابت و متناسب با پست سازمانی بود،در قالب کارایی و اثربخشی فراهم گردید اما هدف غایی از بکارگیری شیوه پرداخت مبتنی بر عملکرد یعنی افزایش بهرهوری نیروی انسانی محقق نشد.در این پژوهش با بررسی ادبیات تحقیق و انجام مصاحبههای اکتشافی با 15 نفر از خبرگان و متخصصان منابع انسانی، الزامات طراحی و پیاده سازی مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد براساس رویکرد ساختاری تفسیری و با بهرهگیری از روش تحلیل تم و با روش تجزیه و تحلیل MICMAC و ماتریس قدرت نفوذ و وابستگی تحلیل شد. مبتنی بر یافتهها6 مولفه آمادگی سازمان ، تعامل و ارتباط موثر، رویههای شفاف ، طراحی سیستم منصفانه ،رویههای قانونی و رویههای مستند بعنوان الزامات پرداخت مبتنی برعملکرد شناسایی شد. براساس ترسیم مدل شبکه تعاملات میان مولفهها 4 سطح از مولفهها، مولفه آمادگی سازمان در سطح چهارم بعنوان یکی از الزامات و عوامل ثبات و پایداری مالی، سبک مدیریتی مشارکتی و ساختار سازمانی چابک و انعطاف پذیر بعنوان تمهای این مولفه شناسایی شد. مولفه تعامل و ارتباط موثر با قدرت نفوذ و هدایت بالا با بیشترین اثرگذاری و کمترین تاثیرپذیری با تمهای اطلاعرسانی فرایندها، بازخوردگیری از تجربه کارکنان، وجود رابطان برنامه و برگزاری جلسه بازخوردگیری شناسایی شد. 2مولفه رویههای قانونی و مستند بعنوان مولفههای پویا در مدل شناسایی شد. مولفه طراحی سیستم منصفانه در سطح 1 مدل شبکه تعاملات شناسایی شد.
By changing the approach of the budgeting system in the Ministry of ICT to the performance-based budgeting approach, the possibility of performance-based payment, was provided. Despite the use of this method, the goal of using was not achieved. This research by interviews with 15 experts and specialists in the field of human resources,and based on the interpretive structural approach and using the theme analysis method and the MICMAC the requirements for the design and implementation of the performance-based payment model was analyzed. Based on the research findings, 6 components of "organization readiness", "effective interaction and communication", "transparent procedures", "fair system design", "legal procedures" and "documented procedures" were identified as performance-based payment requirements. Based on the drawing of the interaction network model between the components of 4 levels of components, the organizational readiness component at the fourth level was identified as one of the requirements and factors of financial stability and stability, collaborative management style and agile and flexible organizational structure as the themes of this component. The component of effective interaction and communication with high influence and leadership was identified as the most effective and the least affected of other components with the themes of informing the processes, getting feedback from the experience of employees, the existence of program liaisons and holding feedback meetings. 2 components of legal and documented procedures were identified as dynamic components in the model. The components of fair system design and transparent procedures had the most dependence and the least effect on other components.