طراحی مدل تسهیلگری رشد کسب وکارهای کارآفرینان قعر هرم
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبفرشته انصاری 1 , علی بدیع زاده 2 , حجت اله عبدالملکی 3 , روح ا... زابلی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه امام صادق (ع) ، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، تهران ، ایران
کلید واژه: معادلات ساختاری, گرندد تئوری, : رشدکسب و کار, کارآفرینان قعر هرم, تسهیلگری کسب و کار,
چکیده مقاله :
به لحاظ تاریخی در مطالعات کارآفرینی توجه اندکی به فقر شده است . بنابراین این مطاالعه پس از کشف مدل مفهومی رشد کسب و کار برای کار آفرینان قعر هرم به آزمون آن می پردازد. در واقع سوال اصلی این است که چه روابطی می تواند در توسعه مطلوب کسب و کار برای کارآفرینان قعر هرم موثر واقع گردد. بر این مبنا مطالعه حاضر با تاکید بر فلسفه پراگماتیستی و توجه به رویکرد آمیخته، با استراتژی گرند تئوری به کمک ابزار مصاحبه و پرسشنامه به بررسی روابط مابین متغیرهای دخیل پرداخته است.جامعه آماری در بخش کیفی کلیه متخصصان کسب و کار هستند و در بخش کمی همه کارآفرینان قعر هرم را شامل می شوند. به تناسب با جوامع آماری حجم نمونه مطالعه، در بخش مصاحبه 20 نفر از خبرگان کسب و کار در نظر گرفته شده است و در بخش کمی نیز حجم مورد نیاز برای پرسشنامه با توجه به حد نصاب هنسلر 350 نفر در نظر گرفته شده است. . لازم به ذکر است این حجم با توجه به اهمیت موضوع و محدود بودن جامعه آماری مشخص می شود. در بخش تکنیک کاربست شده سعی شده، در بخش مصاحبه هم از نظر روایی صوری محتوای و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار بررسی گردد. و در بخش کمی نیز به وسیله روایی همگرا ، و واگرا ،حجم نمونه و تعریف جامعه آماری مشخص می شود. در نتیجه، هشت مولفه اصلی شناسایی گردید. همچنین بر اساس نتایج معادلات ساختاری، مدل نهایی از برازش کافی برخوردار بود.
Historically, little attention has been paid to poverty in entrepreneurship studies. Therefore, after discovering the conceptual model of business growth for entrepreneurs at the bottom of the pyramid, this study examines it. In fact, the main question is what relationships can be effective in the favorable development of business for entrepreneurs at the bottom of the pyramid. Accordingly, the present study, emphasizing the pragmatic philosophy and paying attention to the mixed approach, investigated the relationships between the variables involved, using the strategy of grand theory with the help of interviews and questionnaires. All entrepreneurs include the bottom of the pyramid. In accordance with the statistical societies of the sample size of the study, 20 business experts have been considered in the interview section, and in the quantitative section, the required volume for the questionnaire has been considered as 350 people according to Hensler's quorum. It should be noted that this volume is determined according to the importance of the subject and the limited statistical population. In the applied technique section, it has been tried to check both point of view the face validity of the content and the reliability based on the agreement between the two coders in the interview section. And in the quantitative part, the sample size and the definition of the statistical population is determined by convergent and divergent validity. As a result, the eight main components were identified.. Also, based on the results of structural equations, the final model was fitted sufficiently
_||_