بررسی موانع خلاقیت معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر قزوین
محورهای موضوعی : حمل و نقل شهریمحمد عطایی 1 , محمد رضا لطفی کلاسی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: خلاقیت, ترس از شکست, سلطه گری مدیر, عدم رضایت شغلی, عدم اعتماد به نفس,
چکیده مقاله :
در محیطهای آموزشی، عوامل زیادی مانع شکوفایی خلاقیت می شوند، مخصوصاً در مورد کسانی که دخیل و الگوی دانش آموزان می باشند، یعنی معلمان. پژوهش حاضر به بررسی موانع خلاقیت در معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر قزوین پرداخته است. روش این پژوهش، توصیفی– همبستگی از نوع زمینه یابی می باشد. جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از تایید روایی و پایایی آن توسط اساتید راهنما و مشاور در یک نمونه 20 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ 78/. محاسبه شده است. جامعه آماری پژوهش، 1450 نفر، و نمونه مورد مطالعه، نیز به شیوه تصادفی – طبقه ای 210 نفر برآورد گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد: میزان خلاقیت معلمان جامعه مورد نظر در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد؛ بین متغیرهای اعتماد به نفس و رضایت شغلی معلمان با خلاقیت آنان ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد، بطوریکه با کاهش این متغیرها، میزان خلاقیت آنان نیز کاهش می یابد؛ همچنین متغیرهای ترس از شکست و سلطه گری مدیر نیز با خلاقیت معلمان، ارتباط معنادار و معکوسی داشته، بطوریکه با افزایش این متغیرها، میزان خلاقیت معلمان نیز کاهش می یابد. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد، متغیرهای تعدیل کننده، به جز متغیر تحصیلات نقشی در میزان خلاقیت معلمان ندارند.
In educational environments, many factors hinder the actualization of this potential are. Especially those who are students of pattern, Means "teacher." Study to "examine the barriers to creativity in education elementary school teachers Qazvin" is discussed. This research method is descriptive - correlational survey is. Information was also collected through library and field using a questionnaire, After confirming the reliability and validity by faculty advisors In a sample comprising 20 Using Cronbach's alpha to 0/78 are calculated. The research sample of 1450 people, and the sample through Cochran formula, 210 patients estimates, And random sampling method - the class-elected. Data obtained using Pearson correlation and multiple regression analyzes were used. The results showed: how creative the teacher is looking at a relatively high level; Between the variables of self-esteem and job satisfaction of teachers with their creativity, there is a significant correlation, So by reducing the variables, their creativity is also reduced; Also, variables, fear of failure and dominance director, creative teachers, have an inverse relationship, Thus, the increase in these variables, how creative teachers are also reduced. The results of the ANOVA showed, Except for the education variable, other variables do not play a role in how creative teachers.
_||_