بررسی تأثیر آموزش فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیابراهیم رجب پور 1 , مهنوش سهیلی نیک 2
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشجو دکتری، گروه منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, توسعه, آموزش, توسعه منابع انسانی,
چکیده مقاله :
با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد سریع آن در جامعه، ضرورت آموزش آن بخصوص در سازمانهای دولتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش آموزش فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی در سازمانهای دولتی است. این تحقیق از نوع همبستگی است و بصورت توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کارکنان سازمانهای دولتی استان بوشهر میباشد که با استفاده از روش خوشهبندی و طی دو مرحله تعداد 150 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شیوه گردآوری دادهها نیز، پرسشنامه بود که ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آموزش فناوری اطلاعات 4/92 درصد و برای پرسشنامه توسعه منابع انسانی 7/89 درصد بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و بوسیله نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مؤلفههای آموزش فناوری اطلاعات و توسعه منابع انسانی (به غیر از منظر دانش) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، مشخص شد که بین دیدگاه کارکنان در خصوص تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و توسعه منابع انسانی به تفکیک سابقه کاری افراد (به غیر از دانش شغلی) و به تفکیک سطح تحصیلات (به غیر از نگرش شغلی و رفتار شغلی) تفاوت معنادار وجود دارد.
With the advent of information and communication technology and its rapid growth in society, Necessity of IT Training especially in education and government organizations is very important.The Purpose of the Present research was to investigate the role of Information Technology training on human resource development in Public Organizations. The method of the research was descriptive- survey. The statistical population was consisted of the staff of government organizations in Bushehr province. By Using of the two-phase method, 150 persons were selected as samples. The required data were collected by using a questionnaire with a Cronbach,s alpha of 0/924 for the component IT training and 0/897 for the component of human resource development. To analyze the data, descriptive and inferential statistics methods by SPSS software was used. The results show that IT training has significant correlation with human resource development (except knowledge dimension). Also, between the Attitude of staff about the impact of IT training and human resource development based on Work experience (except work knowledge) and, by education level (except Occupational Attitudes and behavior) is a significant difference.
_||_