رابطه بین فرهنگ یادگیری و عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت پویا و مزیت رقابتی
محورهای موضوعی : توسعه پایدارآسیه صفردوست 1 , محمد رحیم رمضانیان 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: مزیت رقابتی, عملکرد سازمانی, قابلیت پویا, فرهنگ یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
فرهنگ، یادگیری سازمان را قادر میسازد تا بهترین بهرهبرداری را از دانش و تجربیات خود برای ایجاد و دستیابی به اهداف مطلوب انجام دهد. سازمان های بهرهمند از فرهنگ یادگیری پایدار که در قالب یادگیری سازمانی به فعالیت میپردازند برای ساخت قابیلت پویا از یادگیری به عنوان یک عامل و منبع مهم یاد میکنند. امروزه در فضای رقابتی، کسب و کارها در تلاشاند تا با ایجاد مزیت رقابتی پایدار از طریق ارتقاء عملکرد سازمانی رونق یابند و خود را با تغییرات نوظهور انطباق دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ یادگیری و عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت پویا و مزیت رقابتی در بانک های استان گیلان می باشد. جامعهآماری این پژوهش کلیه مدیران، معاونین و کارشناسان ارشد بانک های استان گیلان است که تعداد آنها در حدود320 نفر میباشد و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده 175 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. روش گرد آوری اطللاع به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و ابزار پژوهش پرسشنامه برگرفته از ادبیات موضوع می باشد. یافته های بدست آمده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل نشان می دهند که بین کلیه متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد و مزیت رقابتی و قابلیت پویا دارای نقش میانجی در رابطه فرهنگ یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی است.
Consumer Animosity has been presented as a useful concept for understanding the reaction to foreign products in the marketing literature. This study examines the impact of social characteristics such as dogmatism, patriotism, and conservatism on the animosity among Iranian consumers as well as its implications for products attributed to Arab countries. unlike most previous studies, The choice of relations between Iran and Arabs because of the existence of tense historical relations and current economic and political conflicts, has led to both stable and temporary animosity can be examined in a model. The statistical population is Iranian consumers, among whom a random sample of 417 in Isfahan was selected. Questionnaires were used to collect information. hypotheses have been investigated by using the structural equation method. The results indicate that although the animosity of Iranian consumers does not affect their judgment on the quality of Arabic products, they can reduce their willingness to buy. Also, hostility caused by current events affects consumer purchasing behavior more than the hostility of historical conflicts. dogmatism, conservatism, and patriotism are also confirmed as antecedents for both the stable and temporary animosity of Iranian consumers. Based on these results we made several suggestions.
_||_