مدلسازی عوامل اثرگذار بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی در کسب و کارهای نوپای ایرانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبعلی اصغر کرمی 1 , جواد محرابی 2 , پرویز ساکتی 3
1 - دانشجو دکتری، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
کلید واژه: ترس از شکست, کسب و کار های نوپا, ترس از شکست در کارآفرینی,
چکیده مقاله :
با توجه به نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعهیافته، بررسی و تحلیل فرآیند کارآفرینی و عوامل موثر بر مدیریت ترس از شکست در کارآفرینی کمک شایانی به پیشبرد موفق کارآفرینی، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و خروج از وضعیت اقتصادی تک محصولی خواهد کرد. هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی عوامل اثرگذار بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی در کسب و کارهای نوپای ایرانی، از طریق تعیین اثرگذاری آنهاست. بر این اساس روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، آمیخته-اکتشافی است. این پژوهش دارای دو بخش کیفی برای شناسایی عوامل موثر بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی و یک بخشی کمی جهت تعیین تاثیرگذاری عوامل است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کمّی و کیفی، بهصورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انجام شده است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمهساختاریافته با 10 نفر از خبرگان جهت شناسایی عوامل اثرگذار در بر مدیریت ترس از شکست کارآفرینی در بخش تحلیل کمی از روش دیمتل استفاده شده است. به این منظور پرسشنامه دیمتل در اختیار 12 نفر از خبرگان قرار گرفت و با استفاده از مدلسازی دیمتل، میزان تاثیر عوامل محاسبه شد. نتایج تحقیق، 7 عامل مهم و اثربخش را در مدیریت ترس از شکست کارآفرینی کسب و کارهای نوپای ایرانی نشان میدهد. در بین این عوامل، عوامل قانونی تاثیرگذارترین متغیر و عوامل فردی و شخصیتی تاثیرپذیرترین متغیر بود.
Regarding the role of entrepreneurship in the economic and social growth of developed countries, analyzing the entrepreneurial process and the factors affecting the management of the fear of failure in entrepreneurship would contribute to the successful advancement of entrepreneurship, creating new job opportunities and exiting the single-product economic situation. The main goal of this research is to modelling the factors influencing the management of the fear of entrepreneurial failure in Iranian start-up businesses, by determining their effectiveness. Based on this, the research method of this research is applied in terms of purpose and mixed-exploratory in terms of information gathering. This research has two qualitative parts to identify the factors affecting the management of the fear of entrepreneurial failure and a quantitative part to determine the effectiveness of the factors. Sampling method in both quantitative and qualitative sections done purposefully and using snowball method. In the qualitative part, first, a semi-structured interview with 10 experts used to identify the factors influencing the management of the fear of failure in entrepreneurship in the quantitative analysis part of the DEMATEL method. For this purpose, DEMATEL questionnaire given to 12 experts and using DEMATEL modeling, the effect of factors was calculated. The research results show 7 important and effective factors in managing the fear of entrepreneurial failure of Iranian start-up businesses. Among these factors, legal factors were the most influential variables and personal and personality factors were the most influential variables.
_||_