بررسی نقش تغییر نگرش معلمان در میزان عملکرد یاددهی- یادگیری آنها در مدارس دوره ابتدایی شهرستان مراغه در سال تحصیلی90-1389
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیالهام تمجیدتاش 1 , محمدعلی مجلل چوبقلو 2 , رحیم عبداله فام 3 , یوسف بیگ زاده 4
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
کلید واژه: تغییر نگرش, عملکرد یاددهی- یادگیری, معلمان دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف کلی در این تحقیق، بررسی نقش تغییر نگرش معلمان در میزان عملکرد یاددهی- یادگیری آنها در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 90-1389، میباشد. روش پژوهش: این پژوهش به روش تجربی انجام شده است که در آن، نقش تغییر نگرش معلمان در کیفیت عملکرد یاددهی-یادگیری آنها مورد بررسی قرارگرفته است و به همین منظور برای سنجش تأثیر متغیر مستقل (تغییر نگرش) بر روی متغیر وابسته (عملکرد یاددهی-یادگیری)، از میان جامعه آماری که بالغ بر 699 نفر معلم مرد و زن دوره ابتدایی شهرستان مراغه بود، تعداد 50 نفر به عنوان نمونه، به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و با پیش آزمون محقق ساخته، وضعیت اولیه نگرش آنان سنجیده شد و همچنین به وسیله چک لیستی محقق ساخته، کیفیت عملکرد یاددهی-یادگیری آنها مورد مشاهده قرار گرفت و سپس طی یک دوره آموزشی، جهت بهبود نگرش آنها به حرفه معلمی، آموزشهایی به آنان داده شد و در ادامه، نگرش جدید آنان از طریق پس آزمون و عملکرد یاددهی-یادگیری نهایی معلمان بعد از آموزش، در کلاس درس مشاهده و نمره گذاری شد و در نهایت بعد از دو بار آزمون و سنجش مقدماتی و نهایی، میانگینهای دو آزمون استخراج شد و معنی داری میانگینها با استفاده از آزمون (t دو نمونه ای) بررسی شد یافتهها و نتیجه گیری: طبق نتایج تحقیق، فرضیه اصلی تحقیق و به تبع آن، فرضهای فرعی، مورد تایید قرار گرفت و نتیجه گرفته شد که با اصلاح نگرش معلمان، فعالیتهای یاددهی-یادگیری آنان بهبود مییابد.
Introduction and Research Goal: Educational system of any community plays a great role in helping people reach misery or salvation and teachers with high level of knowledge and descent responsibility are the biggest catalysts in the process of leading young students toward a prosperous future for themselves and their country. Method: This research has been fulfilled experimental and it has considered the role and the relation of the teachers' viewpoint changing in their teaching and learning function quality. For this purpose from among of the statistical community including 699 male and female teacher at the elementary level of Maragheh, 50 people were selected by chance as sample in order to evaluating of the effect of the independent variant(viewpoint changing) on dependent variant (teaching-learning function). They were pre-tested and primary state of their viewpoint was evaluated. Also the quality of their teaching-learning function observed by a list, then during an instructional period the instructions were taught them in order to improving their viewpoint towards teaching. And their new viewpoint was observed and marked through post-test and teachers' teaching-learning function after instruction in the class. Finally the averages of the both test were presented after a test in two times and primary and finally evaluation, then the significance of the average was considered by using of test (two sample test) and the basic and the secondary theory of the research approved. Findings: the findings of this research show that was concluded that there is a positive relationship between research's dependent and independent variant. Conclusion: teachers' teaching-learning activities improve with their viewpoint correction.