فرصت طلبی و ارزش های فرهنگی حسابداری
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیبهمن بنی مهد 1 , مهدی مراد زاده فرد 2 , معصومه اردکانی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: فرصتطلبی, پنهان کاری, محافظه کاری و حسابرسی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش رابطه ارزشهای فرهنگی حسابداری و فرصتطلبی در 239 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی حسابرسی را بررسی مینماید. هدف این مقاله شناسایی میزان تمایل حسابرسان به ارزشهای فرهنگی حسابداری و هم چنین شناسایی سطح فرصتطلبی میان آنها است. هدف دیگر این آن است تا رابطه بین ارزشهای فرهنگی حسابداری را با میزان فرصتطلبی در حسابرسان شاغل در بخش خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و ابزار آن پرسشنامه میباشد. آزمون فرضیه با استفاده از همبستگی پیرسون و آزمون مقایسه میانگین دو جامعه انجام شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد میزان فرصتطلبی و ارزشهای فرهنگی حرفه گرایی و رعایت یکنواختی در میان حسابرسان شاغل در هر دو بخش سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی حسابرسی یکسان است؛ اما ارزشهای فرهنگی پنهان کاری و محافظه کاری در هر دو بخش متفاوت است. هم چنین شواهد پژوهش تأیید مینماید که رابطهای مثبت میان ویژگی اخلاقی فرصتطلبی و ویژگی فرهنگی تمایل به پنهان کاری در حسابرسان هر دو بخش وجود دارد. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که میزان تمایل به پنهان کاری در حرفه حسابرسی متأثر از فرصتطلبی و رتبه شغلی حسابرسان است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش وضعیت نامناسب ارزشهای فرهنگی و اخلاقی حرفه حسابرسی در بازار حسابرسی کشور را نمایان میسازد. شواهد این پژوهش تأیید مینماید که جامعه حسابداران رسمی با چالشهای جدی در حوزه ارزشهای فرهنگی و اخلاقی روبرو است.
Introduction and Research Objective: This study investigate the relationship between Machiavellianism and cultural values of accounting in 239 auditors who work in audit organization and private audit firms. The objective of this paper is to identify the level of auditors' intent to accounting cultural values and the level of auditors' Machiavellianism. Another objective of this paper is to investigate the relationship between cultural values of accounting and Machiavellianism between auditors who work in private and public sector. Method: The research method is descriptive and it's instrument is questionnaire. Hypothesis testing has conducted by using Pearson correlation and compare means test. Findings: The results of the study show that level of the professionalism and uniformity are same in two groups of auditors from the audit organization and private audit firms. But, secrecy and conservatism are different in two above groups. Research evidence also confirm that a positive relationship between Machiavellianism and secrecy in two above groups of auditors. Another results show that the level of secrecy in auditors arising from Machiavellianism and job rank of auditor. Concluding: The results of this research represent unsuitable situation of cultural and ethical values of the auditing profession in audit market. The evidence of this study confirms that Association of Certified Public Accountants face to serious challenge on cultural and ethical values.