سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی (سرمایه اجتماعی شبکه)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیغلامعباس توسلی 1 , امرالله امانی کلاریجانی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: سرمایه اجتماعی شبکه, شبکه اجتماعی مجازی, شبکه روابط اجتماعی, حمایت اجتماعی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعه محسوب میشود. بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب میشوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی مییابد. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. با توجه به اهمیت تعاملات اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی، در این پژوهش سرمایه اجتماعی در ابعاد ساختی (اندازه و ترکیب شبکه)، تعاملی (فراوانی تماس و صمیمیت) و کارکردی (حمایتها) مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است و علاوه بر بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی، تأثیر برخی متغیرهای اجتماعی را بر سرمایه اجتماعی شبکه مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه شبکههای اجتماعی مجازی فارسی زبان بوده است. حجم نمونه 386 نفر است که با روش نمونهگیری غیر احتمالی گلوله برفی انتخاب شدهاند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که وضعیت سرمایه اجتماعی در ابعاد مختلف متفاوت بوده و در هر یک از ابعاد ساختی، تعاملی و کارکردی نتایجی حاصل گردید که ممکن است با وضعیت سرمایه اجتماعی در جهان واقعی تفاوتهایی داشته باشد. تأثیر برخی متغیرهای اجتماعی و زمینهای بر سرمایه اجتماعی شبکه در این تحقیق موجب تأیید فرضیات تحقیق گشته و مدل علی تحقیق را با تأثیر و تأثر متقابل تشکیل دادهاند.
Introduction and Objective: social interaction is a fundamental element of any society. On the network, they are considered as social capital and personal relationships and connections through the network gains access to resources and support. The main objective of this research is to study social capital in virtual social networks. Given the importance of social interaction in virtual social networks, social capital in this study, structural dimensions (size and composition of the network), interactive (frequency of contact and intimacy) and functional (support) has been studied. Methods: This survey was conducted using questionnaires and the dimensions of social capital, the impact of social factors on social capital networks are examined. The research in Persian language is virtually all social networks. Sample size of 386 patients who were selected by snowball non-probability sampling. Conclusion: The results suggest that different dimensions of social capital and in every aspect of the building, which was interactive and functional results, may be differences of social capital in the real world. The effects of social and demographic variables on network social capital in this study confirmed the causal model and research hypotheses have been formed by the impact of impression and interaction.