نقش هوش فرهنگی در عملکرد کارکنان حوزه بین الملل بانک کشاورزی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیپرستو شایسته 1 , کامران محمدخانی 2 , امیرحسین محمد داوودی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: عملکرد, هوش فرهنگی, ابعاد عملکرد, ابعاد هوش فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در دنیای کنونی، هوش فرهنگی ابزاری ضروری برای مدیران و کارکنانی است که با همکاران، مشتریان، شرکا، رقیبان، دولتمردان و دیگر فعالان تجاری رو به رو میشوند. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش هوش فرهنگی در عملکرد کارکنان میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است. حجم نمونه مطابق جدول مورگان تعیین و روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای است. جامعه آماری تحقیق شامل 159 نفر از کارکنان حوزه بینالملل شاغل در بانک کشاورزی میباشد. یافتهها: نتایج حاصله از تحقیق نشان داد که بین هوش فرهنگی کارکنان با عملکرد آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مؤلفههای هوش فرهنگی نیز به ترتیب مؤلفهی شناختی بیشترین، مؤلفهی انگیزشی در رده بعدی و مؤلفهی رفتاری کمترین رابطه را با عملکرد داشتند؛ اما بین مؤلفهی فراشناختی و عملکرد ارتباطی به دست نیامد. نتیجهگیری: مؤسسات و سازمانهایی مانند بانک که کارکنان آنان بر حسب ماهیت فعالیت، تعامل بیشتری با افراد کثیری از جامعه دارند، باید کارکنانشان را به قابلیت هوش فرهنگی مجهز نمایند.
Introduction and purpose of the research: In the present world, cultural intelligenceis an essential tool for managers and staff who are encounter colleagues , customers,partners, competitors, governors and other commercial activists .Therefore, themain objective of this study is to evaluate the role of cultural intelligence in theemployees' performance .Methodology: This correlational study is applied in its objective, descriptive in itsdata collection and survey- type in its conduct. Sampling volume is determinedaccording to Morgan table and stratified random is applied in the sampling. Statisticpopulation consists of 159 employees of the International affairs of Bank Keshavarzi.Findings: The results of this research indicated a significant positive relation betweencultural intelligence and the staff performance. Among cultural intelligencedimensions cognitive, motivational and behavioral ones range from the highest tothe lowest in the terms of relation; but, it did not show any relation between culturalmeta-cognitive dimension and the staff performance.Conclusion: Institutions and organizations such as banks whose employees havecloser interaction with wider types of people, should equip their employees withcultural intelligence capabilities.