تأثیر هوش سازمانی و هوش اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ با نقش میانجی سرمایه اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - دانشجو
2 - دانشجو
کلید واژه: هوش سازمانی, هوش اخلاقی, سرمایه اجتماعی, دلبستگی شغلی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق رابطه بین هوش سازمانی و هوش اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در اداره کل بانک کشاورزی شهر همدان می باشد و درصدد پاسخگویی به این سؤال میباشند که تا چه میزان هوش سازمانی و هوش اخلاقی بر دلبستگی شغلی تأثیر داشته و آیا بین هوش سازمانی و هوش اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ با نقش میانجی سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش:روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. نتیجه گیری و یافتهها:بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که هوش سازمانی و هوش اخلاقی تأثیر مستقیمی بر سرمایه اجتماعی دارند ولی تأثیر مستقیمی بر دلبستگی شغلی ندارند و سرمایه اجتماعی تأثیر مستقیمی بر دلبستگی شغلی دارد. در نتیجه بین هوش سازمانی، هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با دلبستگی شغلی رابطه وجود دارد.
Background and Objectives: Regarding the sensitivity of those employees who are involved in their jobs, and keeping this spirit, factors that strengthen this spirit should be considered. In this regard, this study was conducted with the aim of investigating the relation between organizational and moral intelligence and job involvement with the mediating role of social capital in the Department of Agriculture Bank in Hamedan. Method: This was a descriptive-correlational study. Statistical population was all 313 employees were selected to be 196subjects using stratified random sampling. Research tool was the inventory of organizational intelligence, moral intelligence, social capital and job involvement. Validity of questionnaires was approved using confirmatory factor analysis (CFA) and its reliability was approved using Cronbach's alpha. To analyze findings of this study, descriptive statistics and inferential statistics of structural equation modeling (extended path analysis) was employed. Findings: Findings indicate that organizational intelligence and moral intelligence have a direct effect on social capital; however, they do not have a direct effect on job involvement and social capital has a direct effect on job involvement. Conclusion: There is a relation between organizational intelligence, moral intelligence and social capital with job involvement.
آراسته، حمیدرضا. (1390). «رعایت اخلاق در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی: گزینهای برای بهبود رفتار»، فصلنامه نشاء علم، شماره 2-1، صفحات 40-31.
اردلان، محمدرضا، اسکندری، اصغر، گیلانی، مریم و نفیسه عطایی. (1393). «بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و هوش سازمانی کارکنان با مدیریت سرمایه فکری»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 71، صفحات 148-123.
ارشادی، فاطمه. (1388). بررسی رابطه بین میـزان برخـورداری از سـرمایه اجتمـاعی و رضـایت شـغلی دبیـران زن دبیرسـتانهای شهرستان شبستر، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناس و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
ارقند، محمدرضا، خداده کاشی، شعله، اسمعیلی، محمدرضا. (1393). «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیتبدنی استان گیلان»، مجله مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره 3، صفحات 458-443.
اسکندری، غلامرضا؛ اسکندری، کریم؛ بیگ زاد، جعفر؛ وکردبچه، شیما. (1391). «تأثیر هوش اخلاقی مدیران بر مهارتهای ارتباطی آنان در سازمان تأمین اجتماعی»، فراسوی مدیریت،6 (21)، صفحات 128-105.
اسمعیلی، محسن، ریحانی، محمد، نامجو، علی. (1391). «رابطه سلامت سازمانی با دلبستگی شغلی در معلمان تربیت بدنی استان خراسان شمالی»، خلاصه مقالات اولین همایش ملی تحقیقات کاربردی در سلامت همگانی و توسعه پایدار، خراسان شمالی، بجنورد.
اکرمیان نژاد، علی. (1393). «ارائه مدل ارتباط سرمایه اجتماعی، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی در بین معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی. دانشگاه رازی کرمانشاه.
بهرامی محمد امین؛ اصمی، مریم؛ فاتح پناه، آزاده؛ دهقانی تفتی، عارفته؛ و احمدی تهرانی، غلامرضا. (1391). «سطح هوش اخلاقی اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد»، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی،5 (6)، صفحات 95-81.
تابان، محمد، درینی، ولی محمد، محمدیاری، زهره، فروزش، فاطمه. (1394). «بررسی رابطه هوش سازمانی و فراموشی سازمانی هدفمند»، نشریه علمی-پژوهشی، مدیریت فردا، سال سیزدهم، شماره 43.
خمرنیا، محمد؛ تورانی، سوگند؛ محمدی، رامین. (1390). «بررسی تأثیر ابعاد سرمایة اجتماعی بر فرسودگی شغلی در پرستاران زن بیمارستان هاشمینژاد»، مجله پزشکی هرمزگان، سال پانزدهم، شماره سوم، صفحات 217-209.
رحیمی، حمید، مدنی، سید احمد و محمدیان، آسیه. (1394). «بررسی رابطۀ بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه کاشان)»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 5، شماره اول، صفحات 125-101.
رستمی، فریده. (1392). «بررسی رابطه بین هوش معنوی و مهارتهای ارتباطی معلمان شهر سنندج»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
عسگری، پرویز و پورتراب. (1388). «رابطه کیفیت زندگی کاری، دلبستگی شغلی و سلامت سازمانی با تعهد سازمانی کارمندان بانک ملی اهواز»، مجله یافتههای نو در روانشناسی، دوره 2، شماره 4، صفحات 18-7.
علیزاده کنگاچر، رضا. (1394). «بررسی نقش میانجی انگیزش کارکنان در تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی»، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، سال پنجم، شماره پانزدهم، صفحات 146-125.
غفاری، مظفر، حاجلو، نادر، بایرامی، شهناز. (1394). «بررسی ارتباط هوش اجتماعی و اخلاقی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی»، نشریه آموزش پرستاری، دوره 4، شماره 3، صفحات 55-47.
کرمی، فرزانه. (1392). بررسی رابطه بین هوش سازمانی و کاربرد فناوری اطلاعات در دانشگاه بوعلی سینا همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
کشاورز، لقمان. (1388). «تنوع منابع انسانی در سازمانهای ورزشی»، مجموعه سخنرانیهای همایش تخصصی کاربردی مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دانشگاه تهران.
کشاورز، لقمان، فراهانی، ابوالفضل، اصغری، زهرا. (1393). «تدوین مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران»، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 26، صفحات 21-9.
کیانفر، زینب. (1392). رابطه بین رهبری تحولی- تعاملی مدیران با میزان درگیری شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
گل محمدیان، محسن؛ بهروزی، ناصر و یاسی نژاد، پریسا. (1394). «هوش اخلاقی، ماهیت و ضرورت آن»، فصلنامه اخلاق پزشکی، سال نهم، شماره سی وسوم، صفحات 142-121.
محمدی، فرشته و حامد بختیاری. (1394). «الگوی نظری رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی با کیفیت خدمت، مجله توسعهسازمانی پلیس»، شماره 52، صفحات 84-69.
میرکزاده، علی اصغر. (1392). «نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان»، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 3، صفحات 459-447.
نوابخش، فرزاد، مطلق، معصومه، نقشی، فتاح. (1391). «بررسی جامعهشناختی رابطه سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی (مطالعه موردی کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی کرمانشاه)»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره سوم، صفحات 114 -98.
الوانی، سید مهدی، ناطق، تهمینه و فراحی، مهدی. (1387). «نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 5.
Albrecht, Karl. (2003). Organizational Intelligence Survey Preliminary Assessment Australian Managers. Australian institute of management, September.
Bozionelos, N. (2004). The big five of personality and work involvement. Journal of Managerial Psychology, Vol. 19, No. 1, 69-81.
Cakir, R., & Ada, S. (2008). Can the organizational intelligence be developed in schools by in-service training?.World Applied Sciences Journal, 4 (1) 24-30.
Clarken, H. (2009). Moral Intelligence in the Schools. Online Submission, Paper Presented at the Annual. Meeting of the Michigan Academy of Sciences.
Flite, CA. Harman, LB. (2013). Code of ethics: Principles for ethical leadership. 40-5.
Fukuyama, Francis. (1999). Social Capital and Civil Society. The Institute of Public Policy, George Mason University.
Hafer, J.C., & Martin, T.N. (2006).Job Involvement or Affective Commitment: A Sensitivity Analysis Study of Apathetic Employee Mobility. Institute of Behavioral and Applied Management. September 1.University of Nebraska at Omaha.
Halal, W.E. (2006). Organizational Intelligence. Meldrum publishing ltd. Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567- 573.
Kanungo, R.N. (1982a). Measurement of job and work involvement. Journal of Applied Psychology, 67, 341-349.
Lennick, D. & Kiel, F. (2005 B). Moral intelligence: The key to enhancing business performance and leadership success, Wharton School Publishing, An imprint of Pearson Education.
Mudrack, P. E. (2004). Job involvement, obsessive compulsive personality traits, and workaholic behavioral Tendencies. Journal of Organizational Change Management, Vol 17, No. 5, 490-508.
Nahapiet, J., & Ghoshal, s.(1998). Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage, Academy of management Review, 23(2): pp 242-260.
Potas, N., Erçetin, Ule., & Koçak, S. (2010). Multi dimensional organizational intelligence measurements for determining the institutional and managerial capacity of girl's technical education institution (Diyarbakir, Anliurfa and Konya/Turkey). African Journal of Business Management, 4 (8) 1644-1651.
Schaufeli, W.B., Taris, T.W., & Van Rhenen, W. (2008). Workaholism, burnout and engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well-being? Applied Psychology: An International Review, 57, 173-203.
Schulaka, C. (2013). Doug Lennick on Moral Intelligence and the Value of Behavioral Advice . Journal of Financial Planning, 12-17.
Simich, I. (2005). Undergraduate psychology Major: organizational learning as a component of organizational Intelligence. Information and marketing Aspect of the Economically Development of the balk man Countries Journal: ISBN945-90277-8-3 (university of National and world Economy, Sofia, Bulgaria).
Veryard, Richard. (2012). Organizational Intelligence Primer. Leanpub.
Vincent, di Norcia (2003). Moral Intelligence. available at: http://dinorcia.net/moral.intelligence.php
Yolles, M. (2005). Organizational Intelligence, Journal of workplace learning, 17(1), pp.99-114.
Azma, F., Mostafapour, M. A., & Rezaei, H. (2012). The application of information technology and its relationship with organizational intelligence. Procedia Technology, 1, 94-97