بررسی میزان جذب دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته مدیریت فرهنگی در مشاغل مدیریتی و فرهنگی کشور و ارائه راهبردهایی جهت سیاستگذاری موثر
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیسید رضا صالحی امیری 1 , علی ربیعی 2 , زهرا علاف بهبهانی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: سیاستگذاری فرهنگی, مدیریت فرهنگی, جذب دانشجویان, جذب فارغالتحصیلان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان جذب دانشجویان مدیریت فرهنگی در مشاغل مدیریت فرهنگی کشور و سیاستگذاری مناسب در این زمینه به تفحص پرداخته و راهبردهای اساسی را برای سیاستگذاری موثر مدیریتی از الزامات و هدف این تحقیق ذکر میکند. بررسی وضعیت بهکارگیری و جذب دانشجویان مدیریت فرهنگی در مشاغل مدیریتی و فرهنگی کشور و ارائه راهبردهایی برای ارتقای آن از اهداف کاربردی پژوهش حاضر خواهد بود. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت مطالعهای توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان و فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که 4/48 درصد از شاغلین اعلام کرده اند؛ رشته تحصیلی مدیریت فرهنگی در سازمان محل اشتغال آنها در ردیف مشاغل شغلی و استخدامی قرار دارد و در مقابل 6/51 درصد در پاسخ به این سؤال پاسخ منفی داده اند. سطح دانشی با 4/72 دارای بالاترین میانگین و شیوه های آموزشی با 1/53 درصد پایینترین میانگین در شاخصهای جذب دانشجویان به مشاغل مدیریتی و فرهنگی بوده است. نتیجهگیری: سطح دانشی دانشجویان مدیریت و برنامهریزی فرهنگی به میزان بیشتر و شیوههای آموزشی به میزان کمتری در جذب آنها به مشاغل مرتبط موثر بوده است. بنابراین راهبردها و اقدامات اساسی سیاستگذاری موثر در خصوص میزان جذب دانشجویان و دانشآموختگان رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی در سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور در چند سطح ساختاری، سیاسی، برنامهای و... لازمالاجراست.
Abstract Introduction and Research Purpose: This research intends for examination of the level of employment among the Cultural Management students in the managerial professions, as well as an appropriate policy making in the cultural sphere; hence proceeding a disquisition in this field, the present research states main guidelines for the efficient policy making as the necessity and purpose of the following research. Thus the examination of the conditions of employment of students of Cultural Management in the managerial and the cultural professions of the country, and proposition of guidelines for its advancement are the practical purposes of the present research Method This research, with regard to its purpose and essence, is a descriptive survey. The statistical population includes the students and graduates that are available of Cultural Management and Planning; between 1386 to 1391, subject at Islamic Azad University, Olum ‐Tahghighat Tehran Branch Iran Findings: Findings form this research demonstrates the fact that the extent of knowledge, the type of proficiency and skill, as well as the demand of the cultural associations and organizations are highly influential in employment in the cultural and the managerial professions. 48/4 percent of the employees have stated that in their workplace, Cultural Management subject belongs to the category of employing professions; in addi on, 51/6 percent have declared a negave response to the same ques on. The level of knowledge of 72.4 percent presents the highest, and teaching method with 53.1 percent presents the lowest average in the standards of employing students in the cultural and the managerial professions Conclusion: According to the findings from the research, the level of knowledge of the students of Cultural Management and Planning is more influential in their employment in related professions. Thus guidelines and fundamental actions and efficient policy making regarding the level of employment among Cultural Management students and graduates in the cultural association and organizations, is requisite in structural, political, programmatic, etc., levels.