رابطه فضای مجازی (اینترنت) با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحمدرضا تاجیک 1 , نازنین کاظمینی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: اینترنت, فضای مجازی, تغییرات فرهنگی, تغییرات دینی, تغییرات قومیتی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: تغییر یا دگرگونی فرهنگی، فرآیندی است که بدان وسیله اجزاء مختلف یک فرهنگ باگذشت زمان تغییر و تعدیل می پذیرد اینترنت به عنوان رسانه موجبات تغییرات فرهنگی را فراهم کند. از اینجهات، اینترنت به افراد میدان می دهد تا عقاید، نظریات و ارزش هایشان را به دیگران عرضه کنند. هدف اصلی اینپژوهش، بررسی رابطه فضای مجازی )اینترنت( با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفیاز نوع همبستگی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 20000 نفر از دانشجویانکرجس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد؛ که از این تعداد 100 نفر با استفاده از جدولبه روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. مورگانیافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده کاربران از اینترنت و تغییرات فرهنگی،تغییرات سبک زندگی و تغییرات قومیتی در آنان رابطه معناداری وجود دارد؛ اما بین میزان استفاده کاربران ازاینترنت و تغییرات دینی آنان رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری: از منظر تغییرات فرهنگی و دینی، ظهور جامعه اطلاعاتی و شبکهای متأثر از گسترش فناوریهایارتباطی، اطلاعاتی و فضای مجازی موجب بسط و گسترش فضای عمومی و اجتماعی جوامع و کشورها شدهبا نیازها، تمایلات، ذائقه ها، نگرش ها و ارزش های جدیدی شده فردیت جدید است؛ که این امر منجر به تقویتاست ولی این امر منجر به این نشده است که باورها و مفروضات هسته فرهنگی جامعه ایرانی که ریشه دینی دارد،دچار گسست و از هم پاشیدگی در نتیجه این تغییرات گردد.
Introduction and Purpose: Cultural change or evolution is a process by which the different elements of a culture are changed and adjusted over time. Internet as a media causes cultural changes. So, it gives the people the opportunity to offer their ideas and values to each other. The main purpose of this paper is to survey the relationship between cyberspace (Internet) and the operators’ cultural and religious changes.Research Methodology: The present research is of applied research type by objective, of qualitative data type and of descriptive-survey and correlational research by nature and methodology. The statistical population of the present research includes 28000 students of Islamic Azad University, Tehran Sciences and Research Campus, of which 380 students were elected using Kerjesi – Morgan Table, by simple sampling.Findings: The results indicated that there is a significant relationship between the rate of internet use and cultural changes, lifestyle changes and ethnic variations. However, there is no relationship between rate of internet use and religious changes.Conclusions: In terms of cultural and religious changes, the emergence of the information and network society, influenced by the development of the communication, information technologies and cyberspace, led to expansion of public and social space of the communities and countries which strengthened new individuality along with the needs, desires, manners, attitudes and values; however, it did not lead to the fact that the cultural beliefs and assumptions of the Iranian society with their religious origins cause rupture and disintegration arising from these changes.